КОМПЕТЕНЦИЈЕ УЧИТЕЉА ЗА НАСТАВУ МУЗИЧКЕ КУЛТУРЕ УСМЕРЕНУ НА ТРАДИЦИОНАЛНЕ САДРЖАЈЕ: ПЕРСПЕКТИВА УЧИТЕЉА
Sažetak
Један од циљева наставе музичке културе јесте да упозна ученике са музичком баштином сопственог народа. У датом процесу улога учитеља веома је битна. Да би одговорио на задатке који воде успешној реализацији и исходима наставног процеса, учитељ мора поседовати стручне и опште компетенције, јер учениково савладавање градива зависи од учитељевог знања, вештине да знање пренесе и његове оспособљености да одабере прикладне наставне садржаје, методе и стратегије репрезентовања садржаја.
У раду је представљено истраживање спроведено на узорку учитеља (n=641) на територији Републике Србије, које је имало за циљ да испита мишљења учитеља у вези са њиховим компетенцијама за реализацију наставе музичке културе усмерену на традиционалне садржаје. Коришћене су дескриптивна и метода теоријске анализе, а од истраживачких техника анкетирање и анализа садржаја. Резултати показују да је велики број учитеља мишљења да није у довољној мери компетентан за наставу музичке културе усмерену на традиционалне садржаје. Такође, највећи број испитаника за обраду традиционалних садржаја користи уџбеник и додатне изворе и мишљења је да је потребно да унапреди сопствене компетенције у области традиционалних музичких садржаја. Закључак је да би традиционални садржаји требало да буду доступнији и да би требало унапредити иницијално образовање и професионално усавршавање учитеља у овој области.
Reference
Blažević, I. (2014). Suvremeni kurikul i kompetencijski profil učitelja. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Splitu, 6/7, 119-131.
Bogosavljević, R. (2010). Savremena škola, kvalitetna nastava, kompetentan nastavnik. Norma, XV, 31-46.
Bogunović, B. i Stanišić, J. (2013). Kompetencije nastavnika muzičkih i opšteobrazovnih škola. Pedagogija, LXVII, 2, 193-206.
Dobrota, S. (2016). Nastava glazbe u kontekstu formalnog i informalnog učenja. U R. Jukić, K. Bogatić, S. Gazibara, S. Pejaković, S. Simel, A.N. Varga i V. Campbell-Bar (ur.) Globalne i lokalne perspektive pedagogije, 13. april 2016, Osijek (str. 18-27). Osijek: Filozofski fakultet, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera.
Đeldić, A. i Rojko, P. (2012.). O nekim elementima glazbene nastave u primarnom obrazovanju. Tonovi, 59, 83-104.
Gortan-Carlin, I.P. i Močinić, S. (2017). Iskustveno učenje i stjecanje glazbenih kompetencija učitelja razredne nastave. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, Vol. 66, No. 4, 511-526.
Lipovac, V. i Golijanin Elez, S. (2017). Profesionalne kompetencije učitelja i kompetencije učenika. Naša škola, 3-4, 55-72.
Mesaroš Živkov, A. i Markov, Z. (2020). Opažanja roditelja i učitelja o zastupljenosti sadržaja narodne tradicije u školskim aktivnostima učenika mlađeg školskog uzrasta. Pedagoška stvarnost, LXVI, 1, 59-71.
Negovanje kulture srpskog naroda i razvijanje nacionalnog identiteta: Priručnik za nastavnike u osnovnom obrazovanju i vaspitanju (2021). Beograd: ZUOV.
Pavlović, B. i Cicović Sarajlić, D. (2017). Nacionalno vaspitanje na osnovama srpske umetničke muzike u osnovnoj školi. Zbornik radova Filozofskog fakulteta, HLVII (4)/2017, 143-160.
Rogers, L., Hallam, S., Creech, A. & Preti, C. (2008.). Learning about what constitutes effective training from a pilot programme to improve music education in primary schools. Music Education Research, 10(4), 485-497.
Standardi kompetencija za profesiju nastavnika i njihovog profesionalnog razvoja (2011). Ministarstvo prosvete Republike Srbije.
Stošić, A.L. (2008.). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke kulture. Pedagogija, 63(1), 62-74.
Šulentić Begić, J. (2013). Kompetencije učitelja primarnoga obrazovanja za poučavanje glazbe. Život i škola, 29, 252–269.
Šulentić Begić, J. (2016). Glazbene kompetencije studenata učiteljskog studija. Napredak, 157 (1-2), 55-69.
Šuvaković, U. (2010). Nacionalno vaspitanje - put usvajanja i globalnih i nacionalnih vrednosti. U S. Denić (ur.) Mogućnost nacionalnog vaspitanja u vreme globalizacije (str. 130-144). Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.
Tanasković, M. i Sudzilovski, D. (2023). Srpska tradicionalna muzika u mlađim razredima osnovne škole: perspektiva učitelja. Inovacije u nastavi, XXXVI, 2023/4, 1–11.
Vukićević, N., Golubović Ilić, I. i Stanojević, V. (2016). Predškolsko vaspitanje u funkciji očuvanja narodne tradicije u savremenom društvu. U E. Kopas-Vukašinović, B. Stojanović (ur.) Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje: izazovi i dileme, 25. mart 2016, Jagodina (str. 167-181). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2020). Prosvetni glasnik, Službeni glasnik RS, br. 6/20.
