Choral singing in the early years of elementary school

  • Biljana M. Pavlović University of Priština with temporary Head-office in Kosovska Mitrovica, Teacher’s training faculty Prizren–Leposavić
  • Dragana J. Cicović Sarajlić Univerzitet u Prištini s privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici, Fakultet umetnosti u Prištini -- Zvečan
  • Anđelka M. Kovač Škola za osnovno muzičko obrazovanje, Istočno Sarajevo

Abstract


The paper discusses choral singing as a form of extracurricular activity and teaching in elementary school. It considers the historical development of choral singing in order to highlight the continuity of its existence and importance in society and reviews the importance of choral singing in musical and overall upbringing and education of elementary school students. Authors analyze the curricula of grades I to IV in order to determine how much attention is given to choral singing. Didactic and methodological issues related to the formation of the choir in elementary school are reviewed, together with methodical approach for working with early grades choir, proper selection of the musical compositions and the role of teachers. Listed is the recommended choral literature to supplement the current curricula. Special attention was given to literature containing the Kosovo-Metohija folk songs, suitable for choral arrangement. Performing of these songs in a choral arrangement will contribute to stimulating the interest of students towards musical folklore of Kosovo and Metohija, and therefore its preservation and fostering. It is highlighted that singing in the choir contributes to the development of hearing, voice, harmonic feeling, a sense of rhythm, melody and group play. By mastering different compositions, students become familiar with valuable achievements of artist, spiritual and folk music. The significant meaning and importance of this kind of work is reflected in the possibilities of achieving the tasks of socio-moral education. Choral singing develops a sense of collective responsibility, conscious discipline, perseverance, endurance, helps establish a sense of understanding, mutual respect and tolerance, friendship and a sense of teamwork. Singing in the choir develops aesthetic attitude and taste in music. Students are trained to perceive and to value the true qualities of beauty, grace, harmony and authenticity in music. The value of this kind of work is also reflected in the capabilities of the development of work habits, work culture and discipline. Choral singing encourages emotional and psychological development of students. Group singing relaxes students, reduces stage fright and uncertainty, and promotes self-esteem. Singing variety of lyrics enables students to acquire knowledge, and form a more positive attitude towards life. Choral singing contributes to the development of skills and good habits, motivation of students to learn, self-education, self-development, encourages the development of attention, memory, concentration, thinking, contributing to the achievement of the goals of intellectual education. In addition to the educational influence on the members of the choir, it enriches also the listeners and contributes to their musical and cultural development, as well as the reputation and recognition of the school. It was concluded that the choir, as the largest form of collective music performance in elementary school, has an extremely important role in the musical and the comprehensive development of students, which is why it should receive much more attention in the context of elementary school extracurricular activities.

References

Ajanović, Dž., Stevanović, M. (2005). Metodika vannastavnih aktivnosti učenika. Zenica: Pedagoški fakultet.

Васиљевић, М. (2003). Народне мелодије са Косова и Метохије. Приредила Зорислава М. Васиљевић. Београд: Београдска књига; Нота.

Васиљевић, М., Васиљевић, З. и Тракиловић, Д. (2004а). Музичка традиција за наше најмлађе: Дечији хорови. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Васиљевић, М., Васиљевић, З. и Тракиловић, Д. (2004б). Путем наше традиционалне музике: Песме са аранжманима, двогласи и вишегласи. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Васиљевић, З. (2008). Записи народних песама – Србија. Књажевац: Нота.

Вујаклија, М. (2002). Лексикон страних речи и израза. Београд: Просвета.

Ђурић Клајн С. (1986). Музички записи. Београд: Културно просветна заједница Србије; Музиколошки институт српске Академије науке и уметности; Вук Караџић.

Ђурић, О. (2010). Водич кроз историју музике. Београд: Доминанта.

Живковић, М. (1997). Уметност хорског певања. Београд: Стари град; Друштво уметника.

Ivanović, M. (1981). Metodika nastave muzičkog vaspitanja u osnovnoj školi. Knjaževac: Nota.

Јовановић, Б. (2005). Школа и васпитање. Београд: Едука.

Јеремић Б. (2011а). Моделовање процеса сазнавања хорским певањем на млађем школском узрасту. Зборник ВШССОВ, VI (2), 95−107.

Јеремић, Б. (2011б). Историјски осврт на значај певања на млађем школском узрасту у наставним плановима и програмима од 1948. до 1984.године. Норма XIV (3), 307−322.

Круљ, Р., Качапор С. и Кулић Р. (2003). Педагогија. Београд: Свет књиге.

Маринковић, С. (1995). Музичка култура за гимназије и стручне школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Павловић, Б. (2013). Традиционално народно музичко стваралаштво Косова и Метохије у настави музике. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавић.

Požgaj, J. (1950). Metodika muzičke nastave. Zagreb: Nakladni zavod Hrvatske.

Петровић, Д., Ђаковић, Б. и Марковић, Т. (2004). Прво београдско певачко друштво− 150 година. Београд: Српска академија наука и уметности, Музиколошки институт САНУ, Галерија САНУ.

Плавша, Д., Поповић, Б., Ерић, Д. (1968). Музичко васпитање II део: Методски приручник за наставнике музичког васпитања у основној школи од I до V разреда. Београд: Завод за издавање уџбеника Социјалистичке Републике Србије.

Правилник (2004). Правилник о Наставном плану и програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 10.

Правилник (2005). Правилник о Наставном плану за први, други, трећи и четврти разред основног образовања и васпитања и наставном програму за трећи разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 1.

Правилник (2006). Правилник о допуни правилника о наставном плану и програму за први и други разред основног образовања и васпитања. Просветни гласник бр. 3.

Правилник (2007). Правилник о наставном плану и програму за други циклус основног образовања и васпитања и наставном програму за пети разред основног васпитања и образовања. Просветни гласник бр. 6.

Сарајлић, Д. (2013). Српске духовне пјесме. Косовска Митровица: Факултет уметности у Приштини – Звечан.

Stefanović, S. (2007). „Zaboravljene stranice dečje horske literature: Zbirka 100 dečjih horova (1955)”. U: M. Živković (ur.), Zbornik katedre za muzičku teoriju, Muzička teorija i analiza (4), (str. 250−265). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.

Тракиловић, Д. (2002a). Музичка култура са методиком у разредној настави. Бијељина: Учитељски факултет у Бијељини.

Тракиловић, Д. (2002б). Композиције за рад са хором млађег школског узраста. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Тракиловић, Д. (2002в). Духовне композиције за рад са хоровима основношколског типа. Српско Сарајево: Завод за уџбенике и наставна средства.

Шарковић, Д. (1997). Дечје хорско певање. Београд: Стари град, Друштво уметника.

Published
2016/07/04
Section
Original Scientific Paper