Integration of sports and initial mathematical concepts in the preparatory group during activities on the basketball court

  • Milan V. Živanović The Academy of Applied Preschool Teaching and Health Studies
  • Miloslav B. Marković The Academy of Applied Preschool Teaching and Health Studies
Keywords: length measurement, meter, centimeter, integration, preparatory group

Abstract


The modern model of preschool education and upbringing "Years of Ascent” requires a holistic approach to working with children, which, among other things, methodologically implies an interactive approach to content, and organizationally a project-based method of work imbued with play and other work methods accessible to children. This paper will describe the situations of learning of length measurement and concepts of meter and centimeter in the preparatory preschool group on the elements of the basketball game and the field. This achieves the integration of initial mathematical concepts and physical education. The activities can be implemented through a wider multi-day project "Sports and Mathematics".

References

Živanović, M. (2017). Sadržaji vremenske orijentacije u predškolskom obrazovanju. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 12, 69–79. https://doi.org/10.5937/sinteze6-15821

Живановић, М., & Симић, А. (2023). Методика развоја почетних математичких појмова. Висока струковна васпитачка и медицинска школа.

Сидорова Т.В. (2013). Интеграция познавательной и двигательной деятельности детей дошкольного возраста. Приволжский Научный Вестник, 12–1(28), 128–133.

Станковић, С., & Алексић Вељковић, А. (2021). Моторичке вештине, покрет и математика. In А. Михајловић & Н. Вуловић (Eds.), Методички аспекти наставе математике 4: Зборник радова са четвртог међународног научног скупа одржаног 2-3. Новембра 2017. Године на Факултету педагошких наука у Јагодини (pp. 240–253). Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу. https://doi.org/10.46793/MANM4.240S

Тюнников, Ю. С. (1983). Основные понятия, раскрывающие взаимосвязь как дидактическую категорию. НИИ Педагог.

Published
2025/05/19
Section
Professional Paper