Stavovi roditelja dece sa poremećajima komunikacije o augmentativnoj i alternativnoj komunikaciji

  • Aleksandar Zlatić Logopedski centar „Sinapsa”
  • Ivana Arsenić Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Zorica Veljković Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Katedra za logopediju
Ključne reči: аугментативна и алтернативна комуникација, баријере, едукација, ставови

Sažetak


Родитељски ставови имају кључну улогу у успешној примени аугментативне и алтернативне комуникације (Augmentative and Alternative Communication – ААC) код деце са поремећајима комуникације. Циљ истраживања је био да се испитају ставови родитеља о ААC, укључујући њихову информисаност, спремност за примену, препреке у коришћењу ААC, као и емоционалне и друштвене факторе који утичу на перцепцију и употребу ААC. У истраживању је учествовало 50 родитеља деце са поремећајима комуникације. Коришћена је посебно конструисана скала ставова. Анализа резултата је показала да родитељи имају позитиван став према ААC (М = 3.83, SD = 0.76). Међутим, утврђено је да испитаници имају умерен ниво информисаности и свести о ААC методама, као и да постоји потреба за додатном едукацијом. Такође, показано је да су недостатак времена за обуку и несигурност око тога где започети са едукацијом биле најизраженије баријере за примену ААC. Родитељи девојчица су имали позитивније ставове према ААC у поређењу са родитељима дечака, док су родитељи деце са аутизмом перципирали више баријера у односу на родитеље деце са другим дијагнозама. Резултати истраживања указују на потребу за додатном едукацијом родитеља и бољом системском подршком како би се олакшала имплементација ААC. Даља истраживања би требало да испитају утицај других фактора на ставове и спремност родитеља за коришћење ААC

Objavljeno
2025/07/17
Broj časopisa
Rubrika
Članci