ПРИСТУП ЗАСНОВАН НА СПОСОБНОСТИМА (CA) У ИНКЛУЗИВНОМ ОБРАЗОВАЊУ: ИНТЕГРАЦИЈА ФАКТОРА КУЛТУРЕ У ОБРАЗОВАЊЕ ЛИЦА СА СМЕТЊАМА У РАЗВОЈУ И ИНВАЛИДИТЕТОМ
Sažetak
У раду се анализира примена приступа заснованог на способностима (СА) у образовању особа са сметњама у развоју и инвалидитетом. Методом анализе садржаја нормативних докумената и научних радова који се баве теоријским оквиром и применом СА, указује се на важност спровођења културно компетентне праксе за инклузију. Листа основних способности има за циљ да осигура минимални праг достојанства, слободе и активног учешћа у друштву за сваку особу, а социјална правда се заснива на томе да сваки грађанин поседује довољну количину основних способности, у складу са дефинисаним културом, историјом и религијом. Потребно је препознати на који начин културне вредности утичу на развој кључних способности у образовању, што захтева интеркултурални дијалог. У контексту српске културе, традиционалне вредности и културна баштина могу имати велики значај у подршци инклузивном образовању. Посебна пажња посвећена је улози традиционалних форми културе, попут кола и музикотерапије, као средства развијања когнитивних способности, социјалних вештина, међусобне повезаности и осећаја припадности особа са сметњама у развоју и инвалидитетом. Зато рад наглашава потребу очувања и интеграције културних ресурса у инклузивно образовање као инструмената за развој способности, неговањe културног идентитета, али и као предуслова борбе против вишеструке дискриминације и постизање социјалне правде.
Reference
Ainscow & César 2006: Mel Ainscow & Margarida César. "Inclusive education ten years after Salamanca: Setting the agenda." European Journal of Psychology of Education, 21(3), 231-238.
Bashinova et al. 2018: Svetlana N. Bashinova, et al. "The Influence Of Music Therapy On Children With Disabilities In Educational Organizations." European Proceedings of Social and Behavioural Sciences 45.
Booth & Ainscow 2000: Tony Booth & Mel Ainscow. Index for Inclusion: Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education.
Breitenfield, Vrbanić 2011:B D. Breitenfeld, V. Majsec Vrbanić. „Kako pomoći djeci glazbom”. Paedomusicootherapi. Zagreb: Ruke.
Caust 2019: Josephine Caust. "The arts funding divide: Would ‘cultural rights’ produce a fairer approach?." The Routledge Companion to Arts Management. Routledge, 220-233.
Cerić 2004: Haris Cerić. „Definiranje inkluzivnog obrazovanja.” Naša škola 50.29, 87-95.
Clark 2005: David A. Clark. The Capability Approach: Its Development, Critiques and Recent Advances. Global Poverty Research Group.
CRC 1989: Convention on the Rights of the Child. United Nations General Assembly, 20 November 1989.
CRPD 2006: Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Sixty-first session of the UN General Assembly by resolution A/RES/61/106, 12 December 2006.
Deneulin & McGregor 2010: Séverine Deneulin & J. Allister McGregor. "The Capability Approach and the politics of a social conception of wellbeing." European Journal of Social Theory, 13(4), 501-519.
Deneulin 2006: Séverine Deneulin. The Capability Approach and the Praxis of Development. Department of Social & Policy Sciences. Centre for Development Studies.
European School Education Platform 2024:“Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom.” European School Education Platform, European Commission, https://school-education.ec.europa.eu/sr/learn/courses/art-music-and-dance-therapy-inclusive-classroom-1?utm_source=chatgpt.com. Accessed 20 July 2025.
Harnacke 2013: Caroline Harnacke. "Disability and capability: Exploring the usefulness of Martha Nussbaum's Capabilities Approach for the UN disability rights convention." Journal of Law, Medicine & Ethics, 41(4), 768-780.
Hoffman 2006: Aaron M. Hoffman. The Capability Approach and educational policies and strategies: Effective life skills education for sustainable development. Paris: AFD..
Hofstede 2001: Geert Hofstede. Culture’s consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations. Sage Publications, Thousand Oaks, California.
Juliawan 2012: Benny Hari Juliawan. "The Question Of Identity In Amartya Sen’s Capability Approach." Diskursus-jurnal filsafat dan teologi stf driyarkara, 11(1), 2-19.
Khader 2011: Serene J. Khader. Adaptive preferences and women's empowerment. Oxford University Press.
Kittler et al. 2011: Markus G. Kittler, David Rygl & Alex Mackinnon. "Special Review Article: Beyond culture or beyond control? Reviewing the use of Hall’s high-/low-context concept." International Journal of Cross Cultural Management, 11(1), 63-82.
Kljajić 2006: Jelena Kljajić. „Terapija pokretom i plesom deteta sa autizmom: prikaz slučaja.” Pedagogija, 61(1), 67–74.
Koch et al. 2019: S. C. Koch, R. F. Riege, K. Tisborn, J. Biondo, L. Marti & A. Beelmann. "Effects of dance movement therapy and dance on health-related psychological outcomes. A meta-analysis update.." Frontiers in psychology, 10.
Lim 2019: Sumin Lim. "The Capabilities Approach to inclusive education: re-envisioning the individuals with disabilities education act’s least restrictive environment." Disability & Society, 35(4), 570-588.
Mendelson et al 2016: Jenna Mendelson, et al. "A preliminary investigation of a specialized music therapy model for children with disabilities delivered in a classroom setting." Autism research and treatment 2016.
Nagi 1991: Saad Z. Nagi. "Disability concepts revisited: Implications for preventions." Disability in America: Toward a national agenda for prevention, 309-327.
Nettl 2005: Bruno Nettl. The study of ethnomusicology: Thirty-one issues and concepts (2nd ed.). University of Illinois Press.
Nozick 1974: Robert Nozick. Anarchy, State, and Utopia. New York: Basic Books.
Nussbaum 2007a: Martha C. Nussbaum. Frontiers of justice: Disability, nationality, species membership. Frontiers of Justice. Harvard University Press.
Nussbaum 2007: Martha C. Nussbaum. "Capabilities as fundamental entitlements: Sen and social justice." Capabilities equality. Routledge, 54-80.
Nussbaum 2011: Martha C. Nussbaum. Creating Capabilities: The Human Development Approach. Harvard University Press.
Nussbaum 1997: Martha C. Nussbaum. Capabilities and human rights. Fordham L. Rev. 66.
Nussbaum 2000: Martha C. Nussbaum. Women and human development: The Capabilities Approach. Cambridge University Press.
Poortinga 2015: Ype H. Poortinga. "Cross-cultural psychology." International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences 5, 311-317.
Rawls 1985: John A. Rawls. Theory of Justice. Oxford: Oxford University Press.
Riddell & Watson 2003: Sheila Riddell & Nick Watson. Disability, culture and identity. Routledge.
Robeyns 2009: Ingrid Robeyns. “Justice as fairness and the Capability Approach.” Arguments for a better world: Essays in honor of Amartya Sen. Eds. K. Basu & R. Kanbur. Oxford: Oxford University Press.
Robeyns 2017: Ingrid Robeyns. Wellbeing, freedom and social justice: The Capability Approach re-examined. Open book publishers, Cambridge.Sen i Nusbaum 2020: Amartja Sen i Marta K. Nusbaum. Blagostanje, razvoj i društvena pravda: uvod u pristup zasnovan na sposobnostima. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
Sen 1990: Amartya Sen. “Development as capability expansion”. The community development reader, 41-58.
Sen 1999: Amartya Sen. Development as Freedom. Oxford, UK: Oxford University Press.
Sen 2004: Amartya Sen, A. “Capabilities, Lists, and Public Reason: Continuing the Conversation”. Feminist Economics, 10(3), 77–80.
Sen 2005: Amartya Sen. "Human Rights and Capabilities". Journal of Human Development, 6(2), 151–166.
Stephenson 2006: Jennifer Stephenson. "Music therapy and the education of students with severe disabilities." Education and training in developmental disabilities, 290-299.
Stewart 2013: Frances Stewart. “Nussbaum on the Capabilities Approach.” Journal of Human Development and Capabilities, 14(1), 156–160.
Terzi 2005: Lorella Terzi. “Beyond the Dilemma of Difference: The Capability Approach to Disability and Special Educational Needs.” Journal of Philosophy of Education, 39(3), 443 - 459.
UNESCO 2000: UNESCO. The Dakar Framework for Action. Education for All: meeting our collective commitments (including six regional frameworks for action). Conference: World Education Forum, Dakar, 2000 (57).
Walker & Unterhalter 2007: Melanie Walker & Elaine Unterhalter. Amartya Sen's Capability Approach and social justice in education. New York: Palgrave Macmillan US.
Гојмерац и Зечић 2013: Ivana Gojmerac, Sadeta Zečić. „Plesno-muzička terapija za djecu sa posebnim potrebama”. Putokazi - časopis Fakulteta društvenih znanosti dr. Milenka Brkića, Sveučilište/Univerzitet „Hercegovina“, I.(1), 37-46.
Ђорђевић 1966: Jovan Đorđević. Mala politička enciklopedija. Savremena administracija.
Жегарац 2016: Nevenka Žegarac. „Kulturne kompetencije stručnih radnika u socijalnoj zaštiti.” Vodič za kulturno-kompetentnu praksu u socijalnoj zaštiti. Novi Sad: Pokrajinski zavod za socijalnu zaštitu.
Јеремић и Миленовић 2020: Biljana Jeremić, Živorad Milenović. „Društveni kontekst nastave muzičke kulture u funkciji negovanja tradicionalnog narodnog stvaralaštva Srba”. Baština, 30(52), 441-461.
Јеремић и сар. 2025: Biljana Jeremić, Zagorka Markov, Lidija Nikolić. „Tradicionalna muzika u vrtiću i razvoj socijalno-emocionalnih kompetencija dece predškolskog uzrasta”. Društvene i humanističke studije 2.23, 541-556.
Нешић 2025: Нешић, Невена. „Значај образовања за интеграцију миграната у Републици Србији као држави благостања.” Нова школа - часопис за теорију и праксу савремене школе и предшколства. Бијељина: Педагошки факултет, 2025.
Нешић и Марковић 2024: Невена Б. Нешић и Ања Д. Марковић. „Лични и породични фактори као предиктори етноцентризма и расизма код појединаца.” Баштина, 34 (64), 205-219.
Николић, Бркић и Нешковић 2018: Miroslav Brkić, Miroljub Nikolić i Andrijana Nešković. „Komparativni prikaz sistema zaštite mentalnog zdravlja u zajednici u Italiji i Srbiji.” Godišnjak 19, 53-68.
Рађеновић 2022: Marija Rađenović. „Muzikoterapija kao element u procesu inkluzivnog obrazovanja.” Зборник радова: 35.
Савез особа са инвалидитетом 2025: Savez osoba sa invaliditetom. Kulinarske radionice. Dostupno na: https://savezosi.org/kulinarske-radionice-2/ [Pristupljeno 20. jul 2025].
Савет Европе 2018: Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union.
Санчанин и Пењишевић 2023: Branislav Sančanin, & Aleksandra Penjišević, A. "The importance of the digitization process for the promotion of cultural heritage of the Republic of Serbia: Empirical and statistical findings". International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 11(2), 221-229.
