ПРИМЕНА ВЕШТАЧКЕ ИНТЕЛИГЕНЦИЈЕ У НАСТАВИ ЈЕЗИКА

  • Милена Видосављевић Институт за српску културу Приштина – Лепосавић
  • Александра Брајовић Институт за српску културу Приштина – Лепосавић
Ključne reči: страни језици, настава, учење, нове технологије, вештачка интелигенција

Sažetak


Нове технологије утичу на образовни систем много више од многобројних дидактичких материјала јер бришу границе између формалних организованих окружења за учење у школама и могућности неформалног учења у слободно време и код куће. Нове технологије изазивају ученике и наставнике да усвоје потпуно нови приступ учењу и креирају дигиталне образовне просторе. Међутим, због сложености таквих система, развој окружења за учење страних језика заснованих на вештачкој интелигенцији прилагођава се хетерогености ученика, чиме се омогућава учење и вежбање језика који је још увек у развоју. Платформе вештачке интелигенције могле би олакшати наставу језика јер би се бавиле појединачним потребама и склоностима ученика, чинећи процес учења ефикаснијим. Интеграција вештачке интелигенције у наставу донекле побољшава исход ученика и њихово ангажовање ако се смишљено спроводи као допуна, а не као замена за наставнике у оквиру васпитно-образовног процеса. У процесу учења страних језика, вештачка интелигенција може бити допуна наставним материјалима за развој вештине писања, читања, слушања и говора на страним језицима. Отуда је циљ овог рада да се укаже на примену вештачке интелигенције на часовима језика, као и на досадашња научна истраживања у овој области, али и на предности и недостатке вештачке интелигенције у оквиру наставе страних језика.

Reference

Alshriedeh 2021: Raeda Mohammed Ali Alshriedeh. “The Impact of Artificial Intelligence Programs on Improving EFL Students' Reading Skills“. International Journal of English Linguistics, 11(1), 27-38.
Ayala-Pazmiño-Alvarado-Lucas 2023: Mario Fabricio Ayala-Pazmiño-Kelvin Ivan Alvarado-Lucas. “Integrating Artificial Intelligence into English Language Education in Ecuador: A Pathway to Improved Learning Outcomes“. Digital Publisher CEIT, 8(3-1), pp.679-687.
Cheng-Day 2014: Shin-Ming Cheng-Min-Yuh Day. “Technologies and Applications of Artificial Intelligence“. 19th International Conference, TAAI 2014, Taipei, Taiwan, November 21-23, 2014, Proceedings. Springer.
Chu Liu-Yi Hung 2016: Sze-Chu Liu-Po-Yi Hung. “Teaching Pronunciation with Computer Assisted Pronunciation Instruction in a Technological University”, Universal Journal of Educational Research, 4(9): 1939-1943.
Crompton-Edmett-Ichaporia 2023: Helen Crompton-Adam Edmett-Neenaz Ichaporia. Artificial intelligence and English language teaching: A systematic literature review. [10.6.2025.]
Daweli-Mahyoub 2024: Talal Waleed Daweli-Rain Abdulrahman Moqbel Mahyoub. “Exploring EFL Learners’ Perspectives on Using AI Tools and Their Impacts in Reading Instruction: An Exploratory Study“. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on CALL (10). 160-171.
Dorgham 2025: Rasha Dorgham. "Using Artificial Intelligence tools for developing EFL Students’ Listening skills and reducing their Listening Anxiety", Educational and Psychological Studies, Vol. 40, No. 140, Part 1, 513-577.
Dizon-Gayed 2021:. Gilbert Dizon-John M. Gayed. “Examining the impact of Grammarly on the quality of mobile L2 writing“. JALT CALL Journal, 17(2), 74-92.
Healey 2020: Justin Healey. Artificial Intelligence. Thirroul: The Spinney Press.
Karsenti 2019: Thierry Karsenti. Artificial intelligence in education: The urgent need to prepare teachers for tomorrow‟s schools. [25.5.2025.]
Lee-Davis-Lee 2024: Yong-Jik Lee-Robert Davis-Sun Ok Lee. “University students’ perceptions of artificial intelligence-based tools for English writing courses“. Online Journal of Communication and Media Technologies, 14(1).
Lo 2023: Siowai Lo. “Neural machine translation in EFL classrooms: Learners’ vocabulary improvement, immediate vocabulary retention and delayed vocabulary retention. Computer Assisted Language Learning“, Computer Assisted Language Learning, 1–20.
Liu 2023: MingYang Liu. Exploring the Application of Artificial Intelligence in Foreign Language Teaching: Challenges and Future Development. [20.5.2025.]
Mehrotra 2019: Dheeraj Mehrotra. Basics of artificial intelligence & machine learning. Notion Press.
Muhammad Sahito-Hameed Panwar-Ramzan 2025: Jam Khan Muhammad Sahito-Abdul Hameed Panwar-Ishrat Ramzan. “Exploring the impact of artificial intelligence (AI) on the listening skills of English as a second language (ESL) learners”, Vol. 8 No. 1, Journal of Applied Linguistics and TESOL (JALT), 1059-1067.
Nazari-Shabbir-Setiawan 2021: Nabi Nazari-Muhammad Salman Shabbir-Roy Setiawan. “Application of Artificial Intelligence powered digital writing assistance in higher education“, Heliyon, Volume 7, Issue 5, [20.4.2025.]
Oluwafemi Ayotunde-Ismil Jamil-Cavus 2023: Oke Oluwafemi Ayotunde-Dashty, Ismil Jamil-Nadire Cavus. “Тhe impact of artificial intelligence in foreign language learning using learning management systems: a systematic literature review“, Information Technologies and Learning Tools, 2023, Vol 95, No. 3, 215-228.
Rahayu-Pujiyono 2017: Septiani Rahayu-Wahyu Pujiyono. “Media Pembelajaran Kecerdasan Buatan Pokok Bahasan Metode Pelacakan Menggunakan Multimedia Pada E-Learning“, JSTIE (Jurnal Sarjana Teknik Informatika), Vol. 5 No. 1, [10.4.2025.]
Rahman Syed 2009: Mahbubur Rahman Syed. Methods and Applications for Advancing Distance Education Technologies. International Issues and Solutions: International Issues and Solutions. Information Science Reference.
Shivakumar-Shukla-Vasoya-Kasrani-Pei 2019: Ashutosh Shivakumar-Saurabh Shukla-Miteshkumar Vasoya-Imen M. Kasrani-Yong Pei. “AI-enabled language speaking coaching for dual language learners“. IADIS International Journal on WWW/Internet, Vol. 17, No. 1, 66-78.
Sotomayor Cantos-Varas Giler-Castro Magayanes 2023: Karina Fernanda Sotomayor Cantos, Rosa Cecibel Varas Giler, Israel Eduardo Castro Magayanes. “Artificial Intelligence In Language Teaching And Learning“, Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Volumen 7, Número 4, 5692-5638.
Yang 2020: Guolan Yang. “The Application of Artificial Intelligence in English Teaching“, International Journal of Frontiers in Sociology, Vol. 2, Issue 3: 76-81.
Wang 2019: Rui Wang. „Research on Artificial Intelligence Promoting English Learning Change“. Proceedings of the 3rd International Conference on Economics and Management, Education, Humanities and Social Sciences (EMEHSS 2019). Proceedings of the 3rd International Conference on Economics and Management, Education, Humanities and Social Sciences.
Whitby 2009: Blay Whitby. Artificial Intelligence. The Rosen Publishing Group, Inc.
Objavljeno
2025/10/07
Rubrika
Članci