УПРАВЉАЊЕ СТВАРАЛАШТВОМ – ПЕРСПЕКТИВЕ И РАЗВОЈ У СЕКТОРУ КУЛТУРЕ У СРБИЈИ
Sažetak
Култура, као комплексни друштвени феномен, представља интеграцију материјалних и духовних аспеката људског живота, обухватајући уметничке изразе, начине живота, обичаје, моралне вредности, језик и образовање. Овај рад истражује изазове и динамику управљања установама културе у Србији, са фокусом на њихову адаптацију савременим културним и економским токовима. Установе културе, као носиоци културног идентитета и наслеђа, имају задатак да подстичу стваралаштво и чувају културне вредности, а истовремено одговарају на захтеве ефикасног и одрживог управљања. С обзиром на сложеност културног сектора, успешно управљање овим установама захтева интердисциплинарни приступ који обухвата културолошке, социолошке, економске, политичке и естетске аспекте. У Србији, где установе културе делују у контексту посттранзиционих промена и променљивих друштвено-економских услова, њихов опстанак и развој зависе од способности да одговоре на кључна питања попут улоге на тржишту културе, модела финансирања, екстерне позиционираности и ангажовања публике. Иако ове установе примарно не теже остваривању профита, њихова одрживост почива на способности да ускладе уметничке слободе са захтевима тржишта. Рад анализира еволуцију приступа управљању установама културе у Србији, истичући значај подстицања стваралаштва и иновација као кључних покретача успеха и друштвене афирмације ових институција. Развојем нових модела управљања установе културе могу унапредити своју ефикасност, ојачати позицију у културном окружењу и осигурати континуирани раст креативних индустрија.
Reference
Александер 2007: Александер Д. Викторија. Социологија уметности:Истраживање лепих и
популарних форми, Клио, Београд
Александер – Смит: 2005:135-150 /Alexander, J.& Smith. P. Снажан програм у културној социологији:
елементи структуралне херменеутике. Sociological Theory, 22(1).
Аристотел, 1955: Аристотел. О песничкој уметности, Култура, из Предговора, стр ХХХVII
Волхајм 2002: Волхајм Р. Уметност и њени предмети, Клио, Београд
Драгићевић-Шешић/Стојковић 2007: Драгићевић-Шешић М., Стојковић Б.Култура, менаџмент,
анимација и маркетинг, Клио, Београд, 2007
Ђукић- Дојчиновић и др. 2007: Ђукић В., Дојчиновић В., Срећков Д., Боснић Д. Стратешка
анализа као основа стратешког планирања и развоја културе у АП Војводини, Зборник
радова Факултета драмских уметности, бр.11-12, Београд
Жолтан - Коковић 2017: Жолтан Л., Коковић Д., Социологија културе: са елементима културне антроплогије, Mediteran publishing, Београд
Зуровац 1997: Зуровац М. Детињство и зрелост уметности, Прва књига, Плато, Београд
Иголтон 2000 : Иголтон. Т., Идеја културе/ Eagleton, T. Blackwell
Илић 1991: Илић М. Социологија културе и уметности, Научна књига, Београд
Јањић 2016: Јањић Д.,Максимовић С.,Веселиновић С. Повезаност стратегијског
планирања у односу на буџетске процесе, Зборник радова „The National Scientific Conference
-Law 2016”,Факултет за индустријски менаџмент, УниверзитетУнион, Београд
Јовановић 2019 : Јовановић Ђ. Водич кроз лавиринте државне управе за будуће професионалце у
култури. Друго допуњено издање. Београд: . Београд: Деск Креативна Европа,
Минитарство културе и информисања.
Клосковска 2005: Клосковска А. Социологија културе, Чигоја штампа, Београд
Коделупо 1995: Коделупо Вани. Тржишна комуникација, Клио, Београд
Коковић 2005: Коковић Д. Узроци кашњења у конституисању неких социолошких дисциплина код нас. Београд: Сто година социологије у Србији, Српско социолошко друштво,195-210.
Коковић 2013: Коковић Д. Криза културе у Србији. Социолошки преглед 47(3), 385–401., 385–401.
Кребер – Клакхон 1952: Kroeber, A. L., & Kluckhohn, C.,Култура: Критички преглед појмова и дефиниција/Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. Harvard University Press.
Мандић -Ристић 2014: Мандић Т., Ристић И. Психологија креативности, Факултет драмских уметности,
Институт за позориште, филм, радио и телевизију, Београд
Маслов 1982: Маслов А. Мотивација и личност, Нолит, Београд
Микић, 2015: Микић Х. Локални развој & Културне индустрије, Фондација Група за креативну
економију, Београд
Никодијевић 2006: Никодијевић Д. Маркетинг у уметности, Мегатренд универзитет, Београд
Опачић- Субашић 2016: Опачић Б., Субашић Б. Културне потребе и навике грађана Србије, Завод за
проучавање културног развитка, Београд
Петровић 1978:Петровић Р. Основи социологије културе. Београд: Завод за уџбенике.
Платон 2002: Платон. Држава( Πολιτεία, Politeia, oko 380. п.н.е). Пето Издање, Превели: Вилхар
А.,Павловић Б.,Београдски издавачки графички завод, Београд
Прњат 1986: Прњат Б. Културна политика, Савремена администрација, Београд
Пуфендорф 1688: Pufendorf, S,De iure naturae et gentium [О праву природе и народа]. Oxford
Ранковић 1967: Ранковић М. Социологија уметности, Уметничка академија, Београд
Расел 2010:Russell. P.,Глобализација концепта креативних индустрија: Путујуће политике и транснационалне политичке заједнице/Globalizing the Creative Industries Concept: Travelling Policy and Transnational Policy Communities. Часопис за менаџмент уметности, право и друштво/The Journal of Arts Management, Law, and Society 40(2). University Press.
Редфилд 1947: Redfield, R.The folk society. American Journal of Sociology, 52(4)
Тадић 2021:Тадић Д.Деск Креативна Европа Србија као јединствени актер система културе у Србији: мисија и активности. У Хомо Еуропаеус и глобална места Европе, Креативна Европа Извештај. Преузето са https://www.seecult.org/sites/default/files/attachments/forum-kreativnaevropa-beograd-program.pdf.
Томић 2018: Томић Т.Културни обрасци и савремене праксе: Социолошка и антрополошка истраживања. Нови Сад: Филозофски факултет, Универзитет у Новом Саду.
Хердер 1784/1791: Herder, J. G., Идеје за филозофију историје човечанства/Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit. Berlin: Weidmann.
Џемидок 2002: Bogdan Dziemidok, "Уметност, културни народни идентитет и глобализација". Филозофски вестник, Вол.XXIII, бр.3.
