КОМПАРАТИВНА АНАЛИЗА ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА ОСМОГ РАЗРЕДА КОЈИ ПОХАЂАЈУ ГРАЂАНСКО ВАСПИТАЊЕ И ВЕРСКУ НАСТАВУ НА СТУДИЈИ ICCS 2022

  • Branislav Ranđelović
  • Tanja M Trbojević Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Beorgad, Srbija
  • Danijela P. Djukić Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, Beorgad, Srbija https://orcid.org/0009-0004-6718-901X
Ključne reči: постигнуће, верска настава, грађанско васпитање, ICCS

Sažetak


ICCS је међународно истраживање које се бави знањима и ставовима ученика у вези са грађанским обавезама и активним учешћем у друштву. Oбухвата области за које се сматра да су у савременом друштву све значајније: одрживи развој и глобално грађанско образовање, дигитално грађанско образовање (коришћење ИКТ-а за учешће у друштвеним и политичким дешавањима), миграције и разноликост, ставови младих људи о политичким системима (поверење у институције, систем, медије) и индивидуално осећање слободе и безбедности (Ранђеловић et al., 2023 и Schulz et al., 2023). С обзиром на сличности које се покривају у оквиру ICCS истраживања и курикулума предмета Грађанско васпитање, поставља се питање да ли су постигнућа ученика који похађају Грађанско васпитање и оних ученика који похађају Верску наставу различита. Уколико се евидентира разлика у постигнућу ученика, може се са правом закључити да похађање наставе Грађанског васпитања ствара одређени позитиван ефекат код ученика. Главни циљ овог истраживања јесте испитивање повезаности између постигнућа ученика на тесту ICCS 2022 и тога да ли похађају грађанско васпитање или верску наставу.

Reference

Schulz, W., Ainley, J., Losito, J. F. B., Damiani, G. A. V., & Friedman, T. (2023). Education for Citizenship in Times of Global Challenge IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022 International Report. Springer. https://www.iea.nl/publications/iccs-2022-international-report
Pavlović, Z. (2012). Pohađanje nastave građanskog vaspitanja kao činilac političkog znanja, prodemokratskih uverenja i političkog aktivizma mladih. Psihološka istraživanja, 15(2), 169-184. DOI: 10.5937/PsIstra1202169P
Ranđelović, B., Đukić, D., Trbojević, T., Zrnić, S., & Marković, B. (2023). ICCS 2022 Nacionalni izveštaj o rezultatima međunarodnog istraživanja o građanskom obrazovanju i učešću u modernom društvu. Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitаnja. https://www.iea.nl/publications/study-reports/national-reports-iea-studies/iccs-2022-national-report-serbia
Stojanović, B., Ivković, A., & Kaličanin, B. (2023). Alternativni izveštaj o položaju i potrebama mladih u Republici Srbiji. Krovna organizacija mladih Srbije – KOMS. https://koms.rs/wp-content/uploads/2023/08/Alternativni-Izvestaj-2023-Finalna-verzija-Aug7.pdf
Džamonja Ignjatović, T., Pavlović, Z., Damnjanović, K., & Baucal, A. (2019). Evaluacija Građanskog vaspitanja u srednjim školama u Srbiji. Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 13(22), 9-32. https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=1820-67000903711D
Objavljeno
2025/09/10
Rubrika
Članci