Могућности и ограничења примене вештачке интелигенције у образовном процесу

  • Zsolt Namesztovszki Универзитет у Новом Саду, Учитељски факултет на мађарском наставном језику Subotica
  • Dragana Glušac Универзитет у Новом Саду, Технички факултет „Михајло Пупин“
  • Branka Arsovic Pedagoski fakultet u Uzicu, Univerzitet u Kragujevcu
  • Elvira Kovacs Универзитет у Новом Саду, Учитељски факултет на мађарском наставном језику Subotica
Ključne reči: вештачка интелегенција, образовање, могућности, ограничења

Sažetak


У овом раду аутори анализирају могућности и ограничења примене вештачке интелигенције у образовном процесу. Поред општих дефиниција, укратко је представљена ова популарна технологија, као и могућности њене примене. Анализа се углавном спроводи са образовног аспекта, при чему је улога наставника и даље у центру. Истовремено, представљене су одговарајуће дидактичке, педагошке и методичке могућности, са којима наставник може да буде иновативан и још успешнији, ефикасно примењујући вештачку интелигенцију (пре свега ChatGPT) у свакодневном васпитно-образовном раду. Наравно, представљена су и ограничења која се јављају применом вештачке интелигенције. Као крајњи резултат добијамо реалнију слику о овој актуелној теми, која приказује и педагошке аспекте и не умањује се улога наставника.

Reference

1. Baker, T., & Smith, L. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Retrieved from Nesta Foundation website: https://media.nesta.org.uk/documents/Future_of_AI_and_education_v5_WEB.pdf
2. Бојовић, Ж. П., & Стојкановић, Ј. Р. (2022). Изокренута учионица–модел хибридне наставе. ЗБОРНИК РАДОВА Педагошког факултета у Ужицу, 25(24), 11-28.
3. Cellik, I., Dindar, M., Muukkonen, H., & Järvelä, S. (2022). The promises and challenges of artificial intelligence for teachers: A systematic review of research. TechTrends, 66(4), 616-630.
4. Cerullo, M. (2003). ChatGPT is growing faster than TikTok. Retrieved July 16, 2023. From https://www.cbsnews.com/news/chatgpt-chatbot-tiktok-ai-artificial-intelligence/
5. Chen, L., Chen, P., & Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review. IEEE Access, 8, 75264–75278
6. Chichekian, T., & Benteux, B. (2022). The potential of learning with (and not from) artificial intelligence in education. Frontiers in Artificial Intelligence, 5.
7. Clark, D. (2020). Artificial ıntelligence for learning: How to use AI to support employee development. Kogan Page Publishers.
8. Dillenbourg, P. (2013). Design for classroom orchestration. Computers & Education, 69, 485– 492.
9. Edwards, B. I., & Cheok, A. D. (2018). Why not robot teachers: artificial intelligence for addressing teacher shortage. Applied Artificial Intelligence, 32(4), 345-360.
10. Fabio, D. (2023). Number of ChatGPT Users (2023). Retrieved July 16, 2023. From: https://explodingtopics.com/blog/chatgpt-users
11. Florea, A. M., & Radu, S. (2019). Artificial intelligence and education. In 2019 22nd International Conference on Control Systems and Computer Science (CSCS) (pp. 381-382). IEEE.
12. Garito, M. A. (1991) Artificial Intelligence in Education: Evolution of the teaching-learning relationship", British Journal of Educational Technology, vol. 22, no. 1, pp. 41-47.
13. Heffernan, N. T., & Heffernan, C. L. (2014). The ASSISTments ecosystem: Building a platform that brings scientists and teachers together for minimally invasive research on human learning and teaching. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 24(4), 470–497.
14. High Level Expert Group on Artificial Intelligence (2019), A definition of AI: Main capabilities and disciplines.
15. Hrastinski, S., Olofsson, A. D., Arkenback, C., Ekström, S., Ericsson, E., Fransson, G., ... & Utterberg, M. (2019). Critical imaginaries and reflections on artificial intelligence and robots in post digital K-12 education. Post digital Science and Education, 1(2), 427-445.
16. Author (2012)
17. González-Calatayud, V., Prendes-Espinosa, P., & Roig-Vila, R. (2021). Artificial intelligence for student assessment: A systematic review. Applied Sciences, 11(12), 5467.
18. Mondal, K. (2019). A Synergy of Artificial Intelligence and Education in the 21 st Century Classrooms. In 2019 International Conference on Digitization (ICD) (pp. 68-70). IEEE.
19. Reiss, M. J. (2021). The Use of Al in Education: Practicalities and Ethical Considerations. London Review of Education, 19(1), n1.
20. Russel, S., & Norvig, P. (2013). Artificial intelligence: a modern approach (Vol. 256). London: Pearson Education Limited.
21. Su, J., & Yang, W. (2022). Artificial intelligence in early childhood education: A scoping review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100049.
22. Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1-27.
23. Xia, Q., Chiu, T. K., Zhou, X., Chai, C. S., & Cheng, M. (2022). Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100118.
Objavljeno
2025/09/10
Rubrika
Članci