Значај различитих елемената енглеског као страног језика за учествовање у програмима међународне мобилности студената: ставови студената
Sažetak
Циљ рада је да утврди како студенти Универзитета у Новом Саду из Србије и универзитета у Источном Сарајеву из Републике Српске (Босна и Херцеговина) виде значај одређених језичких вештина и сегмената знања енглеског као страног језика за учествовање у међународним програмима студентске размене и да ли постоје значајне разлике у одговорима студената са поменутих универзитета. За ову сврху састављен је структурирани упитник и анкетирани су студенти завршних година десет факултета Универзитета у Новом Саду (N = 727) и једанаест факултета Универзитета у Источном Сарајеву (N = 264) који су учествовали у програмима међународне студентске мобилности током зимског семестра 2024/2025. академске године. Прикупљени подаци обрађени су помоћу дескриптивне статистике, т-теста и Ман-Витнијевог U теста. Добијени резултати показују да студенти високо вреднују општу комуникацију путем говора и разумевања слушања и да студенти из Источног Сарајева придају готово једнаку важност скоро свим језичким вештинама и сегментима знања енглеског језика, за разлику од њихових вршњака из Новог Сада. Различите перцепције студената двају универзитета доводе до извесног броја значајних разлика. Од једанаест ставки из упитника, девет показују значајне разлике између испитаника. Те разлике односе се на познавање конвенција академског стила изражавања, комуникацију у свакодневним ситуацијама, широк општи вокабулар, стручни вокабулар, правилну употребу граматичких структура, одличан изговор, усмено и писмено изражавање на теме из струке и праћење и разумевање предавања и уопште комуникације на енглеском језику. Налази истраживања отварају широко подручје за даља истраживања и указују на потребу за сличним истраживањем у региону Западног Балкана да би се боље разумели ставови студената и да би се створило окружење које ће подстицати студенте да у већем броју учествују у програмима међународне мобилности, имајући на уму значај ових програма за интернационализацију високог образовања и за већу сарадњу институција високог образовања у региону.
Reference
Akinbode, A. I., Al Shuhumi, S. R. A., & Muhammed-Lawal, A. A. (2017). Internationalization of higher education: The pros and cons. In: N. A. Kadir, A. R. A. Latiff, A. M. Tayeb, I. Nooraini Haji Zainol, M. M. Shaed, C. H. Law, P. S. Jamir Singh, R. B. Radin Firdaus, & S. R. Rahmat (Eds.), Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) (pp. 30–34). Bukit Jambul, Penang, Malaysia: School of Social Sciences, USM.
Albien, A. J., & Mashatola, N. J. (2021). A systematic review and conceptual model of international student mobility decision-making. Social Inclusion, 9(1), 288–298. https://doi.org/10.17645/si.v9i1.3769
Barragán Codina, J. N., & Leal López, R. H. (2013). The importance of student mobility, academic exchange and internationalization of higher education for college students in a globalized world: The Mexican and Latin American case. International Journal of Good Conscience, 8(2), 48–63.
Beharić, S. (2022). Unlocking the Potential of ERASMUS+ in the Western Balkans: A Students’ Perspective. https://thebalkanforum.org/wp-content/uploads/2023/11/Erasmus_with_ISBN.pdf
Bešić, M. (2009). Student Mobility in Western Balkan Countries: Research Report. Brussels: The King Baudouin Foundation.
Bošnjović, J., & Trivun, V. (2013). Academic mobility in the Western Balkans. Business Systems Research Journal, 4(1), 76–86. https://doi.org/10.2478/bsrj-2013-0007
Brooks, H. H. (2023). International education from theory to practice: A literature review. In: A. W. Wiseman (Ed.), Annual Review of Comparative and International Education 2022 46A (pp. 127–145). Leeds: Emerald Publishing Limited.
Cojocaru, F.-C. (2018). Developing (new) language skills through student mobility—The impact of an ERASMUS+ experience. Journal of Educational Sciences, 1(37), 53–65. https://doi.org/10.35923/JES.2018.1.05
Curaj, A., Matei, L., Pricopie, R., Salmi, J., & Scott, P. (2015). The European Higher Education Area: Between Critical Reflections and Future Policies. Cham: Springer Open.
de Wit, H. (2019). Internationalization in higher education, a critical review. SFU Educational Review, 12(3), 9–17. https://doi.org/10.21810/sfuer.v12i3.1036
Doda, S., Hysa, A., & Liça, D. (2024). International student mobility: Pushing-pulling factors for international students. Journal of Educational and Social Research, 14(6), 402–423. https://doi.org/10.36941/jesr-2024-0182
Elkhayma, R. (2022). English as a medium of instruction: Exploring benefits and challenges in the 21st century. Journal Arbitrer, 9(2), 158–163. https://doi.org/10.25077/ar.9.2.158-163.2022
Erdei, L. A., & Káplár-Kodácsy, K. (2020). International Student Mobility at a Glance: Promising Potential and Limiting Barriers of Non-Traditional Mobility. Budapest: ELTE Eötvös Loránd University, Department of Erasmus+ and International Programmes. https://doi.org/10.5281/zenodo.10722151
European Commission. (2020). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on Achieving the European Education Area by 2025. European Commission. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1743
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (5th ed.). Los Angeles: Sage Publications.
Gutema, D. M., Pant, S., & Nikou, S. (2023). Exploring key themes and trends in international student mobility research: A systematic literature review. Journal of Applied Research in Higher Education, 16(3), 843–861. https://doi.org/10.1108/JARHE-05-2023-0195
Hadfield, A., & Lynch, L. (2025). Making a Sustained Case for International Student Mobility. https://www.hepi.ac.uk/2025/03/25/making-a-sustained-case-for-international-student-mobility/
Higuchi, Y., Nakamuro, M., Roever, C., Sasaki, M., & Yashima, T. (2023). Impact of studying abroad on language skill development: Regression discontinuity evidence from Japanese university students. Journal of the Japanese and International Economies, 70, Article 101284. https://doi.org/10.1016/j.jjie.2023.101284
Jackson, J., Howard, M., & Schwieter, J. W. (2020). Language proficiency: Developmental perspectives and linguistic outcomes of education abroad. In: A. Ogden, B. Streitwieser, & C. Van Mol (Eds.), Education Abroad: Bridging Scholarship and Practice (pp. 92–105). New York: Routledge.
Kaya, F. (2021). Language proficiency development and study abroad experience: A study on EFL learners. GiST—Education and Learning Research Journal, 23, 33–58. https://doi.org/10.26817/16925777.943
Kline, R. B. (2016). Principles and Practice of Structural Equation Modeling (4th ed.). New York: The Guilford Press.
Köylü, Z., Erılmaz, N., & Pérez-Vidal, C. (2023). A dynamic usage-based analysis of L2 written complexity development of sojourners. Journal of Second Language Writing, 60, Article 101002. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2023.101002
Kurusu, K., Oda, C., Go, M. A. C., Wu, D., Sauer, K. B., & Narang, S. (2024). English in the internationalization of higher education and international student mobility. AILA Review, 37(1), 120–136. https://doi.org/10.1075/aila.24002.kur
López-Duarte, C., Maley, J. F., & Vidal-Suárez, M. M. (2021). Main challenges to international student mobility in the European arena. Scientometrics, 126(11), 8957–8980. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04155-y
Lula, L., & Bino, B. (2023). Advancing Inclusive Regional Mobility in the Western Balkans. https://wb-csf.eu/op-eds-csf/advancing-inclusive-regional-mobility-in-the-western-balkans
Ovchinnikova, E., Van Mol, C., & Jones, E. (2022). The role of language proximity in shaping international student mobility flows. Globalisation, Societies and Education, 21(4), 563–574. https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2070132
Ovchinnikova, E., Jones, E., & Van Mol, C. (2023). The role of language in student mobility. In: F. Hunter, R. Ammigan, H. de Wit, J. Gregersen-Hermans, E. Jones, & A. C. Murphy (Eds.), Internationalisation in Higher Education: Responding to New Opportunities and Challenges. Ten Years of Research by the Centre for Higher Education Internationalisation (CHEI) (pp. 201–212). Milano: EDUCatt.
Ovchinnikova, E., Van Mol, C., & Jones, E. (2024). Foreign language skills in the study abroad decision-making process and destination choices. Journal of Studies in International Education, 28(5), 711–742. https://doi.org/10.1177/10283153241251925
Pérez-Vidal, C., & Barquin, E. (2014). Comparing progress in academic writing after formal instruction and study abroad. In: C. Pérez-Vidal (Ed.), Language Acquisition in Study Abroad and Formal Instruction Contexts (pp. 217–234). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Pérez-Vidal, C., & Llanes, A. (2021). Linguistic effects of international student mobility in European perspective. In: R. Mitchell & H. Tyne (Eds.), Language, Mobility and Study Abroad in the Contemporary European Context (pp. 22–33). New York: Routledge.
Savić, M., Kresoja, M., & Živadinović, I. (2015). Social dimension of international student mobility in Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Serbia. In: N. Žarkić Joksimović & S. Benković (Eds.), Finding the Right Path: Higher Education Financing and Social Dimension in the Western Balkan Countries (pp. 165–185). Belgrade: University of Belgrade.
Smith, R. A., & Khawaja, N. G. (2011). A review of the acculturation experiences of international students. International Journal of Intercultural Relations, 35(6), 699–713. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2011.08.004
Teichler, U. (2017). Internationalization trends in higher education and the changing role of international student mobility. Journal of International Mobility, 1(5), 177–216. https://doi.org/10.3917/jim.005.0179
Unger, M., Dau, J., Fage, I., Valentin, C., Haag, N., & Binder, D. (2022). WBAA Tracer Study 2021. Wien: Institut für Höhere Studien—Institute for Advanced Studies (IHS).
Varghese, N. V. (2008). Globalization of Higher Education and Cross-Border Student Mobility. Paris: UNESCO and IIEP
Xu, Y. (2019). Changes in interlanguage complexity during study abroad: A meta-analysis. System, 80, 199–211. https://doi.org/10.1016/j.system.2018.11.008
Yin, X., & Zong, X. (2022). International student mobility spurs scientific research on foreign countries: Evidence from international students studying in China. Journal of Informetrics, 16(1), Article 101227. https://doi.org/10.1016/j.joi.2021.101227
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293
