Амерички бојкот британске робе 1764–1770: маркузеовска критика тржишта револуције

Ključne reči: Херберт Маркузе, Тимоти Брин, бојкот, америчке колоније, конзумеризам, класна борба, лажне потребе, антиконзумеристички дискурс, тржиште револуције, политички идентитет

Sažetak


Овај рад анализира амерички бојкот британске робе у периоду од 1764. до 1770. године кроз теоријску призму Херберта Маркузеа и његовог појма „лажних потреба”, у дијалогу са тезом Тимотија Брина о „тржишту револуције”. Док Бринов приступ наглашава конституисање колонијалног политичког идентитета кроз потрошачки отпор, овај чланак доводи у питање дубину и доследност антиконзумеристичког наратива тог периода. Основна теза рада је да је бојкот био пре свега тактички, а не стратешки потез, усмерен ка изнуди уступака од Британије, а не ка суштинском одбацивању логике тржишта или потрошачког друштва. У раду се користи класна анализа како би се показало да су бојкоти имали различита значења за трговце, власнике плантажа, занатлије и ниже класе, те да је унутрашњи конфликт у оквиру новоформираног патриотског идентитета често био вођен противречним економским интересима и борбом за политичко вођство. Поред тога, указује се на то да су и Бринов и Маркузеов теоријски оквир недовољно осетљиви на улогу класне борбе у формирању идеолошких пракси, као и организацији бојкота. Краткотрајност антиконзумеристичког дискурса, неуспех у стварању локалне производње и брзи повратак британским производима након укидања закона указују на ограничени домет бојкота и његову неспособност да дубље уздрма капиталистичку структуру потреба и потрошње.

Reference

Alpaugh, M. (2021). Friends of Freedom: The Rise of Social Movements in the Age of Atlantic Revolutions. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009026116

Becker, C. L. (1909). The History of Political Parties in the Province of New York, 1760–1776 (Vol. 2, No. 1). Madison, Wis.: University of Wisconsin Press.

Breen, T. H. (1986). An empire of goods: The anglicization of colonial America, 1690–1776. The Journal of British Studies, 25(4), 467–499.

Breen, T. H. (1988). “Baubles of Britain”: The American and consumer revolutions of the eighteenth century. Past & Present, 119, 73–104.

Breen, T. H. (2004). The Marketplace of Revolution: How Consumer Politics Shaped American Independence. New York: Oxford University Press.

Conroy, D. (2000). Development of a revolutionary organization, 1765–1775. In: J. P. Greene & J. R. Pole (Eds.), A Companion to the American Revolution (pp. 216–221).

Malden, MA.: Blackwell Publishers. https://doi.org/10.1002/9780470756454.ch26

Feldman, D. (2019). Boycotts: From the American Revolution to BDS. In: D. Feldman (Ed.), Boycotts Past and Present: From the American Revolution to the Campaign to Boycott Israel (pp. 1–19). London: Palgrave Macmillan Cham.

Glickman, L. (2009). Buying Power: A History of Consumer Activism in America. Chicago: University of Chicago Press.

Holton, W. (2011). Forced Founders: Indians, Debtors, Slaves, and the Making of the American Revolution in Virginia. Chapell Hill – London: UNC Press Books.

Jensen, M. (2004). The Founding of a Nation: A History of the American Revolution, 1763–1776. Indianapolis: Hackett Publishing.

Maier, P. (1991). From Resistance to Revolution: Colonial Radicals & the Development of American Opposition to Britain, 1765–1776. New York – London: W. W. Norton & Company.

Marcuse, H. (1969). Repressive tolerance. In: R. P. Wolff, B. Moore, Jr., & H. Marcuse, A Critique of Pure Tolerance (pp. 95–137). Boston: Beacon Press.

Marcuse, H. (1998). Der Eindimensionale Mensch. München: Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG.

Marcuse, H. (2008). Versuch über Die befreiung. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

Merritt, J. T. (2014, October 24–25). Consumer Revolutions and the Politics of Tea. (Paper presented at the Fourteenth Annual Conference of the Program in Early American Economy and Society, Economic History’s Many Muses). Philadelphia, PA: Library Company of Philadelphia.

Middlekauff, R. (2007). The Glorious Cause: The American Revolution, 1763–1789. Oxford – New York: Oxford University Press.

Nash, G. B. (1979). The Urban Crucible: Social Change, Political Consciousness, and the Origins of the American Revolution. Cambridge, MA – London: Harvard University Press.

Nonimportation resolutions of the former burgesses, 18 May 1769. (1977). In: P. Henriques (Ed.), Revolutionary Virginia: The Road to Independence (pp. 72–77). Virginia: University of Virginia Press.

Nonimportation association of burgesses and merchants, 22 June 1770. (1973). In: W. J. Van Schreeven & R. L. Scribner (Eds.), Revolutionary Virginia: The Road to Independence (pp. 78–84). Virginia: University Press of Virginia.

Ragsdale, B. A. (1996). A Planters’ Republic: The Search for Economic Independence in Revolutionary Virginia. Madison: Bloomsbury Publishing PLC.

Ryerson, R. A. (1978). The Revolution Is Now Begun: The Radical Committees of Philadelphia, 1765–1776. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Schlesinger, A. M. (1917). The Colonial Merchants and the American Revolution, 1763–1776 (No. 182). New York: Columbia University.

Ulrich, L. T. (2013). Political protest and the world of goods. In: E. G. Gray & J. Kamensky (Eds.), The Oxford Handbook of the American Revolution (pp. 64–84). Oxford – New York: Oxford University Press.

Witkowski, T. H. (1989). Colonial consumers in revolt: Buyer values and behavior during the nonimportation movement, 1764–1776. Journal of Consumer Research, 16(2), 216–226. https://doi.org/10.1086/209210

Objavljeno
2025/10/17
Rubrika
Оригинални научни чланак