Specijalna edukacija i rehabilitacija https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh sr-RS@latin d.i.stosovic@gmail.com (Danijela Ilić-Stošović) casopis@fasper.bg.ac.rs (Danijela Ilić-Stošović) Mon, 15 Dec 2025 13:36:58 +0100 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Comparative Analysis of The Impact of Number and Level of Participation in Extracurricular Activities on The Academic Achievement of Students with Special Needs https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/51941 <p style="text-align: justify; line-height: 150%;"><strong><em><span style="mso-ansi-language: EN-US; font-weight: normal;">Uvod</span></em></strong><strong><span style="mso-ansi-language: EN-US; font-weight: normal;">. Ovo istraživanje ima za cilj da ispita uticaj uče&scaron;ća i nivoa angažovanja učenika sa posebnim potrebama u van&scaron;kolskim aktivnostima na njihove akademske performanse u srednjim &scaron;kolama u Makasaru. <em>Ciljevi</em>. Osnovni cilj ove studije je istražiti pozitivne i značajne uticaje broja van&scaron;kolskih aktivnosti i nivoa uče&scaron;ća u tim aktivnostima na akademske performanse učenika sa posebnim potrebama. <em>Metode</em>. Ova studija koristi jednostavne i vi&scaron;estruke metode linearnih regresija na uzorku od 72 učenika sa posebnim potrebama koji su aktivni u van&scaron;kolskim aktivnostima. <em>Rezultati</em>. Rezultati pokazuju pozitivan i značajan efekat i broja van&scaron;kolskih aktivnosti u kojima su učestvovali, i nivoa uče&scaron;ća u tim aktivnostima na akademske performanse učenika. <em>Zaključak</em>. Uče&scaron;će i nivo angažovanja u van&scaron;kolskim aktivnostima važni su faktori koji mogu pobolj&scaron;ati akademske performanse učenika sa posebnim potrebama. Na osnovu ovih nalaza preporučuje se da &scaron;kole povećaju mogućnosti uče&scaron;ća i olak&scaron;aju vi&scaron;i nivo angažovanja u van&scaron;kolskim aktivnostima za učenike sa posebnim potrebama kako bi maksimalno iskoristili njihov potencijal za razvoj ve&scaron;tina i akademska dostignuća.</span></strong></p> Bastiana Bastiana, Kasmawati St, Tatiana Meidina Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/51941 Fri, 12 Dec 2025 09:07:48 +0100 The sexual self-esteem inventory - short form (SSEI-SF): factor structure of the scale for the Portuguese population https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/53627 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span lang="EN-GB" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">Uvod</span></em><span lang="EN-GB" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">: Seksualnost ima ključnu ulogu u ljudskom životu, oblikujući percepcije i prakse pojedinaca, poznate kao seksualno samopo&scaron;tovanje, koje značajno utiču na stavove pona&scaron;anja. <em>Cilj</em>: Ova studija imala je za cilj da ispita faktorsku strukturu i pouzdanost Inventara seksualnog samopo&scaron;tovanja (SSEI) u njegovom skraćenom obliku za portugalsku populaciju, uzimajući u obzir pet različitih aspekata: Ve&scaron;tina/Iskustvo, Atraktivnost, Kontrola, Moralni sud i Adaptivnost. <em>Metod</em>: Sprovedena je poprečna, kvantitativna, komparativna i korelaciona studija sa kvazieksperimentalnim dizajnom. U studiji je učestvovala ukupno 901 osoba starosti od 18 do 39 godina (M = 25.52, SD = 6.27), pretežno žene (67.8%). Faktorska struktura analizirana je putem eksploratorne faktorske analize, a pouzdanost instrumenta procenjena je pomoću Kronbahovog alfa koeficijenta. <em>Rezultati</em>: Eksploratorna faktorska analiza dala je 24 stavke organizovane u četiri faktora &ndash; Emocionalna spremnost, Kompetentnost i iskustvo, Atraktivnost i Adaptivnost &ndash; obja&scaron;njavajući 51.99% ukupne varijanse. Svi faktori pokazali su dobru unutra&scaron;nju konzistentnost. <em>Zaključak</em>: Dakle, inventar je pokazao adekvatnu faktorsku strukturu i pouzdanost i smatra se pogodnim za procenu samopercepcije u vezi sa seksualno&scaron;ću u četiri dimenzije u portugalskom uzorku. </span></p> Liliana Mendes, Levi Leonido, Inês Carvalho, Ana Barbosa, Ana Filipa Martins, Maria de Fátima Ribeiro, Elsa Morgado Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/53627 Fri, 12 Dec 2025 09:45:10 +0100 Auditory pitch discrimination in a simple melodic structure in children with autism spectrum disorder https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58664 <p class="MsoNormal" style="margin-left: 7.1pt; text-indent: 14.2pt; text-align: justify;"><em><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;">Uvod</span></em><span style="font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;">: Pretpostavlja se da osobe sa poremećajem iz autističnog spektra (PSA) pokazuju specifične slu&scaron;ne karakteristike, kao &scaron;to su superiorna diskriminacija visine tona i povećana osetljivost na muzičke melodije. <em>Cilj</em>: Cilj ovog istraživanja je da utvrđivanje razlike u slu&scaron;noj diskriminaciji melodija visokog i niskog tonaliteta kod dece sa poremećajem iz autističnog spektra (PSA). <em>Metode</em>: Auditivna diskriminacija visine tona ispitivana je na uzorku od tridesetoro dece sa PSA, uzrasta od sedam do 18 godina. Ta sposobnost testirana je pomoću instrumenta razvijenog posebno za potrebe ovog istraživanja, koji predstavlja osnovu za procenu diskriminacije visine tona u melodijama kod dece sa poremećajem iz spektra autizma. <em>Rezultati:</em> Rezultati istraživanja ukazuju na postojanje razlika u sposobnosti razlikovanja visine tona u jednostavnoj melodijskoj strukturi, pri čemu je zabeležena bolja diskriminacija melodija vi&scaron;eg tonaliteta u odnosu na melodije niskog tonaliteta (<em>Z</em> = &ndash;2.44, <em>p</em> = .015). Težina autizma bila je povezana sa auditivnom diskriminacijom melodije visokog tonaliteta, pri čemu je kvalitet odgovora opadao sa povećanjem težine autizma (<em>U</em> = 40,50, <em>Z</em> = -2,36, <em>p</em> = .018). Rezultati sugeri&scaron;u da deca sa PSA koja pokazuju muzički talenat imaju bolju auditivnu diskriminaciju (visoki ton: <em>p</em> = .037; niski ton: <em>p</em> = .035). Uzrast nije bio povezan sa kvalitetom diskriminacije melodijskih tonova u ovoj populaciji. <em>Zaključak:</em> Dobijeni nalazi mogu doprineti produbljivanju teorijskih saznanja i re&scaron;avanju praktičnih problema, u cilju podsticanja specifičnih sposobnosti i sveukupnog razvoja dece sa PSA.</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 12.0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">&nbsp;</span></p> Dajana Rojek Zakić Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58664 Fri, 12 Dec 2025 10:00:42 +0100 Samoefikasnost majki dece sa oštećenjem vida predškolskog uzrasta https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/59410 <p class="MsoNormal"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">Uvod</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%;">: Samoefikasnost majki predstavlja uverenje da su sposobne da efikasno odgovore na zahteve roditeljske uloge i pozitivno utiču na razvoj svog deteta. <em>Cilj</em>: Cilj istraživanja je utvrđivanje odnosa između samoefikasnosti majki dece sa o&scaron;tećenjem vida i sociodemografskih karakteristika (starost, obrazovni nivo, bračni i radni status). <em>Metod</em>: Uzorak su činile 42 majke dece sa o&scaron;tećenjem vida i vi&scaron;estrukim smetnjama pred&scaron;kolskog uzrasta<span style="color: black;"> uključenih u programe rane intervencije. </span>Za potrebe prikupljanja podataka primenjena je Skala za procenu samoefikasnosti roditelja u ranoj intervenciji (<em>The Early Intervention Parenting Self-Efficacy Scale</em> &ndash; EIPSES). <em>Rezultati</em>: Zaposlenost se izdvojila kao značajan činilac samoefikasnosti majki dece sa o&scaron;tećenjem vida i vi&scaron;estrukim smetnjama. Zaposlene majke pokazale su veći stepen uverenja da su sposobne da odgovore na zahteve koje nameće uloga roditelja (p=.001), a istovremeno očekuju vi&scaron;e od stručnjaka iz podr&scaron;ke (p=.006). Nije utvrđena statistički značajna povezanost doživljene samoefikasnosti majki sa staro&scaron;ću, bračnim statusom i stepenom obrazovanja. <em>Zaključak</em>: U budućim istraživanjima usmerenim na samoefikasnost roditelja dece sa o&scaron;tećenjem vida i vi&scaron;estrukim smetnjama analizom bi trebalo obuhvatiti specifične oblasti njihovog angažovanja, kao &scaron;to su spremnost za učenje Brajevog pisma, razumevanje potreba vezanih za vizuelno funkcionisanje i prilagođavanje okruženja, kao i neke karakteristike ličnost i međugeneracijske karakteristike roditeljstva.</span></p> Snežana Nikolić, Vesna Vučinić, Marija Anđelković, Aleksandra Grbović Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/59410 Fri, 12 Dec 2025 00:00:00 +0100 Razumevanje i produkcija imenica i glagola kod dece govornika srpskog jezika https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/57167 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: 150%; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none; vertical-align: middle; margin: 2.25pt 0cm 1.7pt 0cm;"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">Uvod</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">: Razumevanje i produkcija imenica i glagola imaju ključnu ulogu u daljem usvajanju jezika kod dece s obzirom na to da se javljaju kao prve reči u vokabularu i indikator su njihovog razvoja. Iako su jedna od često ispitivanih kategorija u jezicima &scaron;irom sveta, oni i danas privlače pažnju s obzirom na njihov značaj u identifikaciji pojava i oblika u doživljaju i razvoju deteta. <em>Cilj</em>: U radu su predstavljeni rezultati istraživanja razumevanja i produkcije imenica i glagola kod pred&scaron;kolske dece govornika srpskog jezika. <em>Metod</em>: U istraživanju, uz kori&scaron;ćenje igračaka i slikovnica, na 523 učesnika pred&scaron;kolskog uzrasta testiran je efekat vrste reči, pola, socioekonomskih faktora i leksičke kategorije na razumevanje i produkciju jedne reči. <em>Rezultati</em>: Dobijeni su rezultati koji se uklapaju u dosad utvrđene pravilnosti i tendencije: devojčice su imale bolje rezultate nego dečaci, vi&scaron;e obrazovanje oca i majke, vi&scaron;i stepen ekonomske razvijenosti oblasti i manja razlika lokalnog govora od standardnog govora imaju pozitivan uticaj na usvajanje jezika, a kompetencija je kod imenica bolja nego kod glagola. <em>Zaključak</em>: Dalja istraživanja trebalo bi da se fokusiraju na analizu manje frekventnih imenica i glagola kako bi se izbegao efekat plafona, ali i na doslednije balansiranje osobina stimulusa &ndash; pre svega kada je u pitanju konkretnost i apstraktnost (izborom apstraktnih imenica).</span></p> <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: 150%; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none; vertical-align: middle; margin: 2.25pt 0cm 1.7pt 0cm;">&nbsp;</p> Neda Milošević Dedakin, Bojan Arsenijević Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/57167 Fri, 12 Dec 2025 00:00:00 +0100 Doprinos različitih komponenata fonološke svesnosti ranom čitanju https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58695 <p class="MsoNoSpacing" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Uvod</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">: Fonolo&scaron;ka svesnost pokazala se kao jedna od bazičnih sposobnosti na kojoj se temelјi razvoj i sticanje sposobnosti čitanja na različitim jezicima, pa i onima sa transparentnom ortografijom, kao &scaron;to je srpski. S tim u vezi je i pretpostavka da nedovolјno razvijena fonolo&scaron;ka svesnost ograničava razvoj sposobnosti čitanja. <em>Cilj</em>: Cilј rada je da se ispita povezanost različitih komponenata fonolo&scaron;ke svesnosti i ranog čitanja kod dece tipičnog razvoja. <em>Metod</em>: Uzorkom je obuhvaćeno 91 dete iz pred&scaron;kolske ustanove i osnovne &scaron;kole u Beogradu. Deca su testirana dva puta: prvi put u pred&scaron;kolskom periodu, kada su ispitane različite komponente fonolo&scaron;ke svesnosti (12 zadataka) i drugi put, na kraju prvog razreda, kada je ispitano čitanje (brzina, tačnost i razumevanje pročitanog). Za ispitivanje fonolo&scaron;ke svesnosti kori&scaron;ćeni su zadaci koji su napravljeni po ugledu na test ELLA (</span><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Minion Pro',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Emerging Literacy &amp; Language Assessment</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Minion Pro',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-style: italic;">)</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Minion Pro',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">, a </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-style: italic;">za ispitivanje čitanja Trodimenzionalni test čitanja. <em>Rezultati</em></span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">: Rezultati kanoničke korelacione analize pokazali su postojanje tri značajne funkcije koje povezuju fonolo&scaron;ku svesnost na pred&scaron;kolskom uzrastu sa ve&scaron;tinama čitanja na kraju prvog razreda: prva povezuje razvijene osnovne fonolo&scaron;ke sposobnosti (sinteza i segmentacija slogova i fonema, osetljivost na rimu), sa tačnim čitanjem; druga funkcija pokazuje da postoji veza između kompleksnijih fonolo&scaron;kih ve&scaron;tina, poput manipulacije fonemama, podele reči i produkcije rime, sa boljim razumevanjem pročitanog i bržim čitanjem, dok treća funkcija ukazuje na vezu između sposobnosti manipulacije fonemama i brzine i tačnosti čitanja. <em>Zaključak</em>: Rezultati istraživanja upućuju na potrebu kreiranja i primene programa kojima bi se podsticao razvoj određenih komponenti fonolo&scaron;ke svesnosti u periodu pre formalne obuke čitanja kako bi se unapredilo usvajanje njegovih različitih aspekata i predupredile te&scaron;koće u usvajanju procesa čitanja.</span></p> <p class="MsoNoSpacing" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="sr-Latn-RS" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: black; mso-ansi-language: #241A;">&nbsp;</span></em></p> <p class="MsoNoSpacing" style="text-align: justify; line-height: 150%;">&nbsp;</p> Gordana Čolić, Maja Savić Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58695 Fri, 12 Dec 2025 12:22:46 +0100 Obrazovni profil zaposlenih u službi za tretman u zatvorima u Srbiji https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/59024 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; line-height: 150%;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: black; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Uvod</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: black; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-style: italic;">:</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: black; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;"> Tretman osuđenih lica na izvr&scaron;enju zatvorske kazne uključuje niz aktivnosti koje se realizuju u cilju njihove resocijalizacije i reintegracije u dru&scaron;tvenu zajednicu. Da bi tretman bio efektivan, pored mnogobrojnih preduslova koji moraju biti ispunjeni, a koji se tiču uslova zatvorskog života, važno je da ga realizuju službenici koji imaju adekvatna znanja i ve&scaron;tine za rad sa osuđenim licima.<em style="mso-bidi-font-style: normal;"> Cilj</em><span style="mso-bidi-font-style: italic;">:</span> Cilj istraživanja je utvrđivanje karakteristika službenika tretmana koje se odnose na njihovo formalno obrazovanje, te ukazivanje na neophodnost adekvatnog odabira stručnog kadra koji će raditi u penalnim institucijama. <em style="mso-bidi-font-style: normal;">Metode</em><span style="mso-bidi-font-style: italic;">:</span> Uzorak su činila 43 službenika tretmana iz kazneno-popravnih zavoda u Sremskoj Mitrovici (39.5%), Požarevcu (34.9%) i Ni&scaron;u (25.6%). U uzorku je bilo 27 žena (62.8%) i 16 mu&scaron;karaca (37.2%). <em style="mso-bidi-font-style: normal;">Rezultati</em><span style="mso-bidi-font-style: italic;">:</span> Nalazi istraživanja ukazuju da zaposleni značajno če&scaron;će poseduju formalno obrazovanje za obavljanje poslova službenika tretmana (83.7%), te da su u strukturi zaposlenih dominantni defektolozi &ndash; specijalni pedagozi (37.2%). Značajne razlike u formalnom obrazovanju nisu detektovane u odnosu na činjenicu da li su službenici tretmana angažovani u Odseku za ispitivanje ličnosti ili Odseku za realizaciju tretmana, kao ni prema zatvoru u kom rade. Vredan pažnje je i nalaz da su jedino psiholozi zastupljeni u sva tri zatvora. <em style="mso-bidi-font-style: normal;">Zaključak</em><span style="mso-bidi-font-style: italic;">:</span> Iako je struktura zaposlenih u odnosu na formalno obrazovanje povoljna, važno je uložiti dodatne napore kako bi u zatvorima u Srbiji postojala raznovrsna struktura službenika tretmana. Na taj način bi svako od njih iz domena svoje ekspertize, a u skladu sa potrebama osuđenih lica, mogao da doprinese </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Arial; color: black;">ispunjenju svrhe izvr&scaron;enja kazne zatvora</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: black; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">.</span></p> Vera Petrović, Antonija Raspopović Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/59024 Fri, 12 Dec 2025 12:32:44 +0100 Delotvorni programi tretmana za adolescente u sukobu sa zakonom i osvrt na Multisistemsku terapiju https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58774 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';">Uvod</span></em><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman';">: Nezadovoljavajući efekti pojedinih rasprostranjenih intervencija za maloletne prestupnike, s jedne strane, te zabrinjavajući podaci o nasilju maloletnika i &scaron;tetnim posledicama takvog pona&scaron;anja, s druge, upućuju na potrebu da stručnjaci u resocijalizaciji konsultuju rezultate naučnih istraživanja i okrenu se primeni potvrđeno delotvornih programa tretmana. <em>Cilj</em>: U ovom preglednom radu razmatra se značaj prakse zasnovane na dokazima u oblasti tretmana maloletničke delinkvencije, a potom i učinkovitost pojedinih, savremenih oblika tretmana. U kontekstu postojećih evaluacionih studija ispitana je i situacija u Srbiji, uz kritički prikaz aktuelne prakse, ali i preporuke za donosioce odluka, istraživače i praktičare. <em>Metod</em>: Narativno su analizirani rezultati sistematskih pregleda referentne literature i drugih istraživanja u ovoj oblasti. <em>Rezultati</em>: Multimodalni pristup i porodična terapija treba da budu prvi izbor u tretmanu problematičnog pona&scaron;anja, dok neki &scaron;iroko primenjivani pristupi, kao &scaron;to su diverzione mere, vaspitno-obrazovni rad, restorativna pravda, postupci zastra&scaron;ivanja i intenzivna probacija, često ne dovode do željenih promena. Multisistemska terapija izdvaja se kao jedan od najuspe&scaron;nijih, potvrđeno delotvornih programa tretmana. <em>Zaključak</em>: Ističe se potreba za snažnijim povezivanjem naučnih saznanja i prakse na na&scaron;im prostorima, i to kroz uvažavanje naučnih principa pri izradi programa, ali i uključivanje kredibilnog i transparentnog sistema praćenja njihovog toka i efekata.</span></p> Sofija Dovijanić, Marija Maljković Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58774 Fri, 12 Dec 2025 12:43:03 +0100