Specijalna edukacija i rehabilitacija https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh sr-RS@latin d.i.stosovic@gmail.com (Danijela Ilić-Stošović) casopis@fasper.bg.ac.rs (Danijela Ilić-Stošović) Thu, 02 Oct 2025 14:25:44 +0200 OJS 3.1.2.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Poređenje indirektnih i deskriptivnih metoda funkcionalne procene ponašanja kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56692 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; line-height: 150%; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none;"><em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-font-kerning: 0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-weight: bold;">Uvod:</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-font-kerning: 0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-weight: bold;"> Odrasle osobe sa intelektualnom ometeno&scaron;ću demonstriraju problematična pona&scaron;anja če&scaron;će nego populacija tipičnog razvoja. Funkcionalna procena pona&scaron;anja jeste efikasan i naučno dokazan način za smanjivanje problematičnog pona&scaron;anja. U procesu funkcionalne procene pona&scaron;anja koriste se indirektne i deskriptivne metode. <em>Cilj</em>: Cilj istraživanja je da se ispita sklad među rezultatima koje smo dobili kori&scaron;ćenjem obe metode. <em>Metode</em>: Primenjena je metoda vi&scaron;estruke studije slučaja kojom su obuhvaćene tri odrasle osobe mu&scaron;kog pola sa umerenom intelektualnom ometeno&scaron;ću. Dve osobe bile su uzrasta 18 godina i jedna uzrasta 19 godina. Sva tri ispitanika pokazivala su različite oblike problematičnog pona&scaron;anja. Podaci su sakupljani kori&scaron;ćenjem </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri-Light; mso-font-kerning: 0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">indirektnih i deskriptivnih metoda. </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-font-kerning: 0pt; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Poređeni su rezultati o funkciji problematičnog pona&scaron;anja dobijeni kori&scaron;ćenjem obe metode. Iako je u istraživanju učestvovalo tri ispitanika, podaci su sakupljani za četiri različita oblika problematičnog pona&scaron;anja. <em>Rezultati</em>: Kod prvog ispitanika upotrebom obe metode utvrđena je ista funkcija problematičnog pona&scaron;anja &bdquo;nepo&scaron;tovanje pravila&rdquo;, a to je &bdquo;dobijanje pažnje&rdquo;. Kod drugog ispitanika je samo kod jednog oblika problematičnog pona&scaron;anja &bdquo;razgovor sa samim sobom&rdquo; dobijena ista funkcija problematičnog pona&scaron;anja, i to &bdquo;dobijanje pažnje&rdquo;, dok su kod drugog oblika &bdquo;ponavljanje istih fraza&rdquo; dobijene različite funkcije. Kod trećeg ispitanika su za problematično pona&scaron;anje &bdquo;nesaradnja&rdquo; dobijene različite funkcije. <em><span style="mso-bidi-font-weight: bold;">Zaključak:</span></em><span style="mso-bidi-font-weight: bold;"> Istraživanje je pokazalo da su podaci koji se odnose na funkciju problematičnog pona&scaron;anja usklađeni samo u dva slučaja.</span></span> <span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">S obzirom na dobijene rezultate trebalo bi sa rezervom interpretirati rezultate o funkcijama problematičnog pona&scaron;anja dobijene kori&scaron;ćenjem samo jedne metode funkcionalne procene pona&scaron;anja. </span></p> Maja Simnjanovski, Erna Žgur Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56692 Thu, 25 Sep 2025 08:05:59 +0200 Effects of Accuracy Training for Individuals with Various Disabilities in Inclusive Game Baskin https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/53103 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: 150%;"><em><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; color: black; mso-color-alt: windowtext; background: white;">Uvod</span></em><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; color: black; mso-color-alt: windowtext; background: white;">: Brojne studije ukazale su na pozitivne efekte prilagođenih sportskih programa na unapređenje sportskih ve&scaron;tina osoba sa vi&scaron;estrukim oblicima invaliditeta. <em>Cilj</em>: Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita obim promena tokom četiri vremenske serije u aspektu preciznosti u inkluzivnom sportu Baskin za osobe sa fizičkim i intelektualnim invaliditetom. <em>Metod</em>: Devet učesnika, četiri sa motoričkim i pet sa intelektualnim invaliditetom, prosečnog uzrasta (28.92 &plusmn; 11.02), učestvovalo je u ovoj studiji. Test procene preciznosti sproveden je sa tri pozicije sa kojih igrači u ulozi 2 mogu da &scaron;utiraju u situacionoj Baskinovoj igri. <em>Rezultati</em>: Nije pronađen značajan efekat interakcije između vremena i vrste invaliditeta (Vilksova lambda = .92), p=.93, F (3.5) = .14, parcijalna eta kvadrat = .08). Odvojeni efekat dve vrste invaliditeta nije bio značajan (F (1.7) = 1.304, p=.29, parcijalna eta kvadrat =.157), iz čega se može zaključiti da nije do&scaron;lo do značajnog pobolj&scaron;anja ni u grupi učesnika sa intelektualnim invaliditetom, niti u grupi učesnika sa motoričkim invaliditetom. <em>Zaključak</em>: Rezultati su pokazali da nije bilo statistički značajnih razlika između četiri merenja, niti je bilo statistički značajnih pobolj&scaron;anja između grupa učesnika.</span></p> Živan Milošević Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/53103 Thu, 25 Sep 2025 08:07:23 +0200 Informisanost logopeda sa područja Crne Gore o asistivnoj tehnologiji za decu sa poremećajima verbalne komunikacije https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56772 <p class="Standard" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Uvod:</span></em><span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;"> Asistivna tehnologija obuhvata sredstva i uređaje koji mogu da se koriste u izvornom, modifikovanom ili prilagođenom obliku. Primena asistivne tehnologije kod dece sa poremećajima verbalne komunikacije omogućava efikasno uspostavljanje socijalne interakcije, izražavanje potreba i želja, kao i povećanje nezavisnosti, samopo&scaron;tovanja i produktivnosti. </span><em><span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Cilj: </span></em><span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Cilj ovog istraživanja je bio da se proceni nivo informisanosti logopeda koji su zaposleni na teritoriji republike Crne Gore o asistivnoj tehnologiji <a name="_Hlk190419893"></a>za decu sa poremećajima verbalne komunikacije</span><span style="mso-bookmark: _Hlk190419893;"><span lang="SR-LATN-RS" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">.</span></span> <span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Takođe, da se utvrdi koje sociodemografske varijable utiču na procenjeni nivo informisanosti ispitanika.<em> Metode:</em></span> <span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">U istraživanju je učestvovalo 48 logopeda koji su zaposleni na teritoriji republike Crne Gore.</span> <span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">U istraživanju je kori&scaron;ćen online upitnik koji je posebno konstruisan za potrebe ovog istraživanja<em>. Rezultati:</em></span> <span lang="SR-LATN-ME" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-ME;">Dobijeni rezultati pokazuju da ispitanici smatraju da su informisani o asistivnoj tehnologiji za decu sa poremećajima verbalne komunikacije (<em>M</em> = 4.03, <em>SD</em> = 0.46). Analiza rezultata je pokazala da stepen obrazovanja, kao i dužina radnog staža, nisu statistički značajno povezani sa procenjenim nivoom informisanosti<strong>.</strong> Dobijeni podaci ukazuju na to da 27.10% ispitanika ne koristi nijedan uređaj u tretmanu dece sa poremećajima verbalne komunikacije. Cboard aplikacija se najče&scaron;će primenjuje u logopedskom tretmanu. Rezultati istraživanja pokazuju da logopedima nedostaje znanje o visokoj asistivnoj tehnologiji, kao i obuka za upotrebu ove tehnologije. <em>Zaključak: </em>Obuka logopeda trebalo bi da bude usmerena na oblast primene asistivne tehnologije u tretmanu dece sa poremećajima verbalne komunikacije, na način razvoja timskog pristupa i međunarodne saradnje, kao i na informisanje o ustanovama koje pružaju tehnolo&scaron;ku pomoć korisnicima.</span></p> Ivana Arsenić, Zorica Veljković, Anđela Vukićević Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56772 Thu, 25 Sep 2025 08:10:31 +0200 A bibliometric analysis of autism research in the field of education in Ibero-America: A WOS perspective https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/55474 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><em><span lang="ES-CL" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">Uvod</span></em><span lang="ES-CL" style="font-family: 'Times New Roman',serif;">: Obrazovanje je ključni alat za unapređenje ličnog i socioemocionalnog razvoja osoba sa autizmom. Međutim, do danas nije sprovedena bibliometrijska analiza na ovu temu u iberoameričkom kontekstu. <em>Cilj</em>: Cilj ove studije bio je da analizira godi&scaron;nju produkciju originalnih članaka, produktivne časopise, finansijske agencije, autore, istraživačke trendove i najuticajnije članke u oblasti obrazovanja i autizma. <em>Metod</em>: Kori&scaron;ćena je baza podataka WoS (Education &amp; Educational Research, Psychology Educational, Education Special, Education Scientific Disciplines), a analizirano je ukupno 352 dokumenta. <em>Rezultati</em>: Rezultati su pokazali rastući trend u godi&scaron;njim publikacijama. <em>Elsevier</em>, &Scaron;panija, finansijska agencija &scaron;panska vlada, autor Lorenzo, G., časopis <em>Research in Autism Spectrum Disorders</em> i univerziteti iz &Scaron;panije i Brazila bili su najproduktivniji saradnici. Glavni istraživački trendovi fokusirali su se na obrazovne intervencije, specijalno i/ili inkluzivno obrazovanje, intelektualne te&scaron;koće i tehnologiju. <em>Zaključak</em>: Ovaj rad odražava značajan porast naučne produkcije u iberoameričkom regionu u oblasti obrazovanja i autizma, &scaron;to je očigledno u istraživačkim temama vezanim za različite aspekte socijalizacije, kao &scaron;to su &scaron;kola, tehnologija i porodica. Ipak, potrebno je dodatno istraživanje i prikupljanje dokaza u ovom pravcu, posebno u zemljama Latinske Amerike koje su u procesu razvoja.</span></p> Teresa Núñez Núñez, María Isabel Calvo Alvarez, Virginia González Santamaría, Bárbara Rondón Mejías, Osvaldo Hernandez Gonzalez Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/55474 Thu, 25 Sep 2025 08:12:00 +0200 Epidemiological review of the association between maternal metabolic syndrome and obesity and neurodevelopmental disorders in children https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56644 <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; text-indent: 11.35pt; line-height: 150%;"><em><span lang="DE" style="font-family: 'Times New Roman',serif; color: black; mso-ansi-language: DE;">Uvod</span></em><span lang="DE" style="font-family: 'Times New Roman',serif; color: black; mso-ansi-language: DE;">: Metabolički sindrom majke postao je prepoznat kao značajan faktor koji može uticati na dečiji razvoj. <em>Cilj</em>: Ova studija ima za cilj da istraži kako metabolički sindrom majke, tokom trudnoće, može povećati rizik za razvoj gojaznosti i neurorazvonih poremećaja kod dece. <em>Metod</em>: Pregledom najnovijih istraživanja </span><span lang="DE" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: DE;">uvidelo se <span style="color: black;">kako visok nivo &scaron;ećera u krvi, insulinska rezistencija i hronicna inflamacija mogu dovesti do </span>navedenih problema. U radu je prikazano<span style="color: black;"> da povećana pažnja na metaboličko zdravlje majke tokom trudnoće može u velikoj meri redukovati riziko faktore i dugoročno uticati na zdravlje dece. <em>Zaključak</em>: Ovaj rad ističe značaj prenatalne nege koja se fokusira na metaboličko zdravlje majke u cilju prevencije dečje gojaznosti i neurorazvojnih poremecaja.</span></span></p> Vladica Žikić, Vesna Vučić, Aleksandra Veselinović, Miško Subotić, Marija Radovanović, Danijela Ristić-Medić Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/56644 Thu, 25 Sep 2025 08:13:42 +0200 Veštačka inteligencija u službi forenzike glasa i govora https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58224 <p class="MsoCommentText" style="text-align: justify; line-height: 150%;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">Uvod.</span></em><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;"> Ve&scaron;tačka inteligencija predstavlja vrhunac razvoja savremenih tehnologija. Programiran da pomaže ljudima u obavljanju operacija koje opterećuju ili čak i prevazilaze njihove mogućnosti, ovaj kompjuterski sistem pronalazi svoju primenu u različitim područjima profesionalnog i svakodnevnog funkcionisanja. Jednu od oblasti u kojima resursi koje pruža ve&scaron;tačka inteligencija mogu biti dragoceni predstavljaju i forenzičke nauke. <em style="mso-bidi-font-style: normal;">Cilj. </em>Cilj rada je da se pomoću sistematizacije dostupne literature predstave mogućnosti ve&scaron;tačke inteligencije u kontekstu forenzike glasa i govora, zatim ograničenja, kao i potencijalne opasnosti od njene primene u sudskim postupcima.<span style="mso-spacerun: yes;">&nbsp; </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Metode. </em>Literatura kori&scaron;ćena u radu je obezbeđena pretragom dostupnih baza podataka putem udaljenog pristupa, nakon čega se pristupilo sintezi relevantnih nalaza.<em style="mso-bidi-font-style: normal;"> Rezultati. </em>Ve&scaron;tačka inteligencija je visokosofisticirano tehnolo&scaron;ko dostignuće koje ima potencijal da u budućnosti transformi&scaron;e različite forenzičke discipline. Zbog činjenice da je jezik jedan od najkompleksnijih dru&scaron;tvenih fenomena, ali i zbog posledica koje bi mogle proisteći na osnovu analize u čiji način sprovođenja ve&scaron;taci nemaju uvid, ova tehnologija nije uvr&scaron;tena u zvanične i prihvaćene metode ve&scaron;tačenja glasa. <em style="mso-bidi-font-style: normal;">Zaključak.</em> Ve&scaron;tačka inteligencija može doprineti forenzičkim ispitivanjima glasa i govora, ali s obzirom na to da nedovoljna transparentnosti ovih sistema nameće su&scaron;tinska etička pitanja, njena primena za sada ostaje ograničena na operacije sadržane u pripremnom delu postupka ve&scaron;tačenja. Povećanje transparentnosti sistema zasnovanih na ve&scaron;tačkoj inteligenciji, uz podrazumevane konstantne napore ka pobolj&scaron;anju otpornosti i preciznosti, doprineće re&scaron;avanju etičkih nedoumica <span style="mso-spacerun: yes;">&nbsp;</span>i prihvatanju ove tehnologije kao legitimne u sudskim postupcima. </span></p> Mia Šešum, Marina Šestić, Maja Ivanović Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/58224 Thu, 25 Sep 2025 08:15:09 +0200 Touch as part of parent-child communication with a child mechanically ventilated at home – introduction to the issue https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/51583 <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt; line-height: 150%;"><span lang="PL" style="font-size: 12.0pt; line-height: 150%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: PL;">Dete sa mehaničkom ventilacijom, zbog čestih hospitalizacija i pridruženog uče&scaron;ća u ponekad bolnim medicinskim procedurama, može negativno da reaguje na dodir. Svrha ovog stručnog rada je da pokaže mesto dodira u komunikaciji između roditelja i deteta koje je mehanički ventilirano kod kuće. Ukazuje na važnost dodira i njegovu ulogu kada je detetu potrebna medicinska oprema za svakodnevno funkcionisanje i kada ne koristi verbalni jezik za komunikaciju sa drugima. Takvo iskustvo &ndash; negativan dodir povezan sa odraslom osobom takođe se može preneti na odnose sa drugim ljudima i koristiti u komunikaciji. Može da sadrži elemente agresije i otpora usled straha deteta od kontakta. Boravak deteta kod kuće biće povezan sa učenjem komunikacije na osnovu pozitivnog dodira, &scaron;to je moguće kada se uvedu signali koji predviđaju aktivnost u kojoj će dete učestvovati. Ovaj proces kod njega će izgraditi osećaj sigurnosti, minimizirati osećaj straha od kontakta sa odraslom osobom i dati mu osećaj kontrole.</span></p> Agnieszka Kamyk-Wawryszuk Sva prava zadržana (c) 2025 Specijalna edukacija i rehabilitacija https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/specedreh/article/view/51583 Thu, 25 Sep 2025 08:16:32 +0200