ПРИСТУП ЗАСНОВАН НА СПОСОБНОСТИМА (CA) У ОБРАЗОВАЊУ ДЕЦЕ И ОДРАСЛИХ ОСОБА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ
Sažetak
Приступ заснован на способностима (Capability Approach, CA) у политичкој филозофији наглашава важност способности, функционисања и слободе појединаца као неопходних предуслова за постизање доброг живота. На развој способности појединаца утиче образовање као кључно за побољшање социјалног благостања. СА карактерише залагање за друштвену правду, али на такав начин да уместо искључивог фокуса на економски прогрес истиче благостање појединаца, па у образовању даје приоритет постизању образовних исхода заснованих на индивидуалним способностима, а не на униформној алокацији ресурса или стандардизованим резултатима. У овом раду се истражује повезаност СА са образовањем деце и одраслих особа са инвалидитетом, с циљем да се укаже на важност прилагођавања наставних метода путем специјализоване подршке према способностима ученика. Анализом садржаја нормативних докумената и научних радова који се баве теоријским оквиром и применом СА указује се на његов допринос адекватнијем спровођењу нормативних оквира који теже постизању једнакости у образовним политикама. Овај приступ се повезује са социјалним моделом поимања инвалидитета који, наглашавајући важност срединских фактора, укључује ангажман друштвених, политичких и образовних институција ради побољшања физичког и менталног развоја и образовних способности ученика. СА је познат по листи основних способности за постизање социјалне правде, којом допуњује недостатке постојећих теорија социјалне правде кроз укључивање потреба рањивих група, као што су деца и одрасле особа са инвалидитетом. Ова листа обухвата политичко учешће и има за циљ да обезбеди минимални стандард достојанства и слободе појединаца и друштвених група. Стога, и у инклузивном образовању се мора узети у обзир како друштвена и политичка клима обликују перцепцију инвалидитета и социјалног благостања, а самим тим како доприносе развоју способности и специјализоване подршке, попут услуге личног пратиоца, значајне за инклузивно-образовну политику и инклузију у свим осталим областима друштвеног и политичког живота.
Reference
Alkire, Sabina. 2015. “The Capability Approach and Well-Being Measurement for Public Policy”. In The Oxford Handbook of Well-Being and Public Policy, eds. Matthew D. Adler and Mark Fleurbaey, 615–644. New York, NY: Oxford University Press. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199325818.013.18.
Bennett, Matthew, Emma Goodall, and Jane Nugent. 2020. Choosing Effective Support for People on the Autism Spectrum: A Guide Based on Academic Perspectives and Lived Experience. London: Routledge.
Biggeri, Mario, Renato Libanora, Stefano Mariani, and Leonardo Menchini. 2006. “Children Conceptualizing their Capabilities: Results of a Survey Conducted during the First Children's World Congress on Child Labour”. Journal of Human Development 7 (1): 59–83. DOI: 10.1080/14649880500501179.
Burchardt, Tania. 2004. “Capabilities and Disability: The Capabilities Framework and the Social Model of Disability”. Disability & Society 19 (7): 735–751. DOI: 10.1080/0968759042000284213.
Clark, David A. 2005. The Capability Approach: Its Development, Critiques and Recent Advances. GPRG-WPS-032. Global Poverty Research Group. https://base.socioeco.org/docs/developments_critiques_advances.pdf.
Deneulin, Séverine, and J. Allister McGregor. 2010. “The Capability Approach and the Politics of a Social Conception of Wellbeing”. European Journal of Social Theory 13 (4), 501–519. DOI: 10.1177/1368431010382762.
Feldman, Shelley, and Paul Gellert. 2006. “The Seductive Quality of Central Human Capabilities: Sociological Insights into Nussbaum and Sen's Disagreement”. Economy and Society 35 (3): 423–452. 10.1080/03085140600845008.
Ferri, Elsa, John Bynner, and Michael Wandsworth. 2003. Changing Britain, Changing Lives: Three Generations at the Turn of the Century. London: Institute of Education.
Harnacke, Caroline. 2013. “Disability and Capability: Exploring the Usefulness of Martha Nussbaum's Capabilities Approach for the UN Disability Rights Convention”. Journal of Law, Medicine & Ethics 41 (4): 768–780. DOI: 10.1111/jlme.12088.
Hoffman, Anna Maria. 2006. “The Capability Approach and educational policies and strategies: Effective life skills education for sustainable development”. Paris: AFD. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/EGC/Relevant%20materials/ADFCAPABILITYARTICLE.doc.
Juliawan, Benny Hari. 2012. “The Question Of Identity In Amartya Sen’s Capability Approach”. Diskursus – jurnal filsafat dan teologi stf driyarkara 11 (1): 2–19. DOI: 10.36383/diskursus.v11i1.153
Kittay, Eva Feder. 2002. “Disability, Difference, Discrimination: Perspectives on Justice in Bioethics and Public Policy (review)” Hypatia 17 (1): 209–213. DOI: 10.1353/hyp.2002.0014.
Klafki, Wolfgang. 1994. „Začeci teorije škole u duhovno-znanstvenoj pedagogiji: od Diltheyja do Wenigera”. Teorije škole, ur. K. J. Tillman, 25–57. Zagreb: Educa.
Krstić, Tatjana, Aleksandra Stojadinović, i Ilija Milovanović. 2024. Vodič za roditelje dece sa razvojnim kašnjenjem. Novi Sad: Filozofski fakultet, Medicinski fakultet.
Landa, Ramiro Ortega. 2004. “Amartya Sen: Utilitarianism, Ethics and Public Policy”. Revista Latinoamericana de Desarrollo Económico 2 (2): 149–152.
Lansdon, Gerison. 2014. Zakonodavstvo i politike u oblasti inkluzivnog obrazovanja; Vebinar 3 - Stručni priručnik. Dečiji fond Ujedinjenih nacija (UNICEF).
Lazor, Mirjana, Slavica Marković i Snežana Nikolić. 2008. Priručnik za rad sa decom sa smetnjama u razvoju. Novi Sad: Novosadski humanitarni centar.
Lim, Sumin. 2019. “The Capabilities Approach to Inclusive Education: Re-envisioning the Individuals with Disabilities Education Act’s Least Restrictive Environment”. Disability & Society 35 (4): 570–588. DOI: 10.1080/09687599.2019.1649119.
Marshall, Thomas H. 1949. Citizenship and Social Class. Cambridge University Class.
Мinistarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije [MPNTRRS]. 2021. Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine. Beograd: Мinistarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf.
Mitra, Sophie. 2006. “The Capability Approach and Disability”. Journal of Disability Policy Studies 16 (4): 236–247. DOI: 10.1177/10442073060160040501.
Morrison, Elspeth, and Vic Finkelstein. 1993. “Broken Arts and Cultural Repair: The Role of Culture in the Empowerment of Disabled People”. In Disabling Barriers – Enabling Environments, eds. John Swain, Vic Finkelstein, Sally French, and Mike Oliver. London: Sage.
Mugambi, Mercy M. 2017. “Approaches to Inclusive Education and Implications for Curriculum Theory and Practice”. International Journal of Humanities Social Sciences and Education 4 (10), 92–106. DOI: 10.20431/2349-0381.0410013.
Nagi, Saad Z. 1991. “Disability Concepts Revisited: Implications for Preventions”. In Disability in America: Toward a National Agenda for Prevention, eds. Andrew M. Pope and Alvin R. Tarlov, 309–327. Washington, DC: The National Academies Press.
Nešić, Nevena i Anja Marković. 2024. „Lični i porodični faktori kao prediktori etnocentrizma i rasizma kod pojedinaca”. Baština 34 (64): 205–219. DOI: 10.5937/bastina34-53965.
Nikolić, Miroljub, Miroslav Brkić i Andrijana Nešković. 2018. „Komparativni prikaz sistema zaštite mentalnog zdravlja u zajednici u Italiji i Srbiji”. Godišnjak FPN 12 (19): 53–68.
NOOIS. 2017. Situaciona analiza: položaj dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u Republici Srbiji. Beograd: Nacionalna organizacija osoba sa invaliditetom Srbije (NOOIS).
Nosek, Margaret A., Marcus J. Fuhrer, and Carol Potter. 1995. “Life Satisfaction of People With Physical Disabilities. Relationship to Personal Assistance, Disability Status, and Handicap”. Rehabilitation Psychology 40 (3): 191–202. DOI: 10.1037/0090-5550.40.3.191.
Nozick, Robert. 1974. Anarchy, State, and Utopia. New York: Basic Books.
Nussbaum, Martha C. 1997. “Capabilities and Human Rights”. Fordham Law Review 66 (2): 273–300.
Nussbaum, Martha C. 2000. Women and Human Development: The Capabilities Approach. New York: Cambridge University Press.
Nussbaum, Martha C. 2006a. “Capabilities as Fundamental Entitlements: Sen and Social Justice”. In Capabilities Equality: Basic Issues and Problems, ed. Alexander Kaufman, 44–70. New York, Abingdon: Routledge.
Nussbaum, Martha C. 2006b. Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Nussbaum, Martha C. 2011. Creating Capabilities: The Human Development Approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Radoman, Vesna, Virxhil Nano, and Alison Closs. 2006. “Prospects for Inclusive Education in European Countries Emerging from Economic and Other Trauma: Serbia and Albania”. European journal of special needs education 21 (2): 151–166. DOI: 10.1080/08856250600600794.
Rapaić, Dragan, Goran Nedović, Snežana Ilić, i Irena Stojković. 2008. „Zakonski okvir i inkluzivna praksa”. U susret inkluziji: dileme u teoriji i praksi, ur. Dobrivoje Radovanović, 9–25. Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju – Izdavački centar (CIDD).
Rawls, John A. 1985. Theory of Justice. Oxford: Oxford University Press.
Riddell, Sheila, and Nick Watson. 2003. Disability, Culture and Identity. London: Routledge.
Robeyns, Ingrid. 2005. “The Capability Approach: a theoretical survey”. Journal of Human Development 6 (1): 93–117. DOI: 10.1080/146498805200034266.
Robeyns, Ingrid. 2009. “Justice as Fairness and the Capability Approach”. In Arguments for a better world: Essays in honor of Amartya Sen. Volume I: Ethics, Welfare, and Measurement, eds. Kaushik Basu and Ravi Kanbur, 397–413. Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199239115.003.0022.
Robeyns, Ingrid. 2017. Wellbeing, Freedom and Social Justice: The Capability Approach Re-Examined. Cambridge: Open Book Publishers.
Schaller, Walter E. 1997. “Expensive Preferences and the Priority of Right: A Critique of Welfare‐Egalitarianism”. Journal of Political Philosophy 5 (3): 254–273. DOI:10.1111/1467-9760.00034.
Șchiopu, Lucia. 2018. “Integrating Metacognition and Critical Thinking Skills in the Exploration of Culture in EFL Classroom”. Journal of Pedagogical Research 2 (3): 181–191.
Sen, Amartya. 1990. “Development as Capability Expansion”. In Human Development and the International Development Strategy for the 1990s, eds. Keith Griffin and John Knight, 41–58. London: Macmillan, United Nations.
Sen, Amartya. 1992. Inequality Reexamined. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Sen, Amartya. 1999. Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
Sen, Amartya. 2004. “Capabilities, Lists, and Public Reason: Continuing the Conversation”. Feminist Economics 10 (3): 77–80. DOI: 10.1080/1354570042000315163.
Sen, Amartya. 2005: “Human Rights and Capabilities”. Journal of Human Development 6 (2): 151–166. DOI: 10.1080/14649880500120491.
Sen, Amartya. 2018. Collective Choice and Social Welfare: An Expanded Edition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Sen, Amartja, i Marta K. Nusbaum. 2020. Blagostanje, razvoj i društvena pravda: uvod u pristup zasnovan na sposobnostima. Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
Stewart, Frances. 2013. “Nussbaum on the Capabilities Approach”. Journal of Human Development and Capabilities 14 (1), 156–160. DOI: 10.1080/19452829.2013.762175.
Terzi, Lorella. 2005. “Beyond the Dilemma of Difference: The Capability Approach to Disability and Special Educational Needs”. Journal of Philosophy of Education 39 (3): 443–459. DOI: 10.1111/j.1467-9752.2005.00447.x.
UNESCO. 2000. The Dakar Framework for Action. Education for All: Meeting Our Collective Commitments. Paris: UNESCO.
UNESCO. 2005. Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris: UNESCO.
Underwood, Kathryn, Cherry Chan, Donna Koller, and Angela Valeo. 2015. “Understanding Young Children’s Capabilities: Approaches to Interviews with Young Children Experiencing Disability”. Child Care in Practice 21 (3): 220–237. DOI: 10.1080/13575279.2015.1037249.
United Nations General Assembly [UNGA]. 1966. “International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights” (ICESCR). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights.
United Nations General Assembly [UNGA]. 1989. “Convention on the Rights of the Child” (CRC). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child.
United Nations General Assembly [UNGA]. 2006. “Convention on the Rights of Persons with Disabilities” (CRPD). https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities.
Walker, Melanie, and Elaine Unterhalter, eds. 2007. Amartya Sen's Capability Approach and Social Justice in Education. New York: Palgrave Macmillan US.
Wells, Thomas R. 2011. “Sen’s Capability Approach”. Internet Encyclopedia of Philosophy. https://iep.utm.edu/sen-cap.
Zakon o socijalnoj zaštiti [ZSC], „Službeni glasnik Republike Srbije“, br. 24/2011 i 117/2022 - odluka UЅ. https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_socijalnoj_zastiti.html.
