https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/issue/feed Nastava i vaspitanje 2025-07-17T17:43:11+02:00 Živka Krnjaja casopis@pedagog.rs SCIndeks Assistant <p>Nastava i vaspitanje je časopis koji izdaje Pedago&scaron;ko dru&scaron;tvo Srbije i Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Prvi broj časopisa je &scaron;tampan 1. marta 1952. godine. Nastava i vaspitanje je od svog osnivanja otvorena za priloge iz zemlje i inostranstva. U časopisu se objavljuju istraživački radovi koji se odnose na različite nivoe obrazovanja, nastavu i učenje.</p> https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/54848 Подстицање социјалне прихваћености ученика који имају тешкоће у развоју у одељењима средњих стручних школа 2025-07-17T17:43:10+02:00 Milja Vujačić vujacicmilja@gmail.com Rajka Đević rajkadjevic@gmail.com <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Циљ истраживања </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">је да испитамо на које начине наставници средњих стручних школа подстичу и унапређују социјалну прихваћеност ученика у контексту инклузивног образовања. </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Узорак је обухватио 50 наставника из седам средњих стручних школа у Србији, различитих подручја рада. Примењен је упитник у којем је од наставника тражено </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">да опишу на које начине подстичу и унапређују социјалну прихваћеност ученика који имају тешкоће у развоју. </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">У обради података коришћена је квалитативна тематска анализа садржаја, у оквиру које су издвојене следеће </span><a name="_Hlk177120158"></a><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">теме: позитиван став наставника; подршка у процесу учења и сензибилизација ученика.</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> Налази указују на то </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">да наставници препознају важност социјалне компоненте инклузивног образовања, као и да су њихове праксе у складу са кључним принципима овог процеса</span><span lang="RU" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: RU;">, </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">те да успевају да пронађу решења за различите изазове у инклузивној настави и постигну жељене циљеве. Негују позитиван однос према ученицима кроз откривање очуваних потенцијала, стварање прилика за учење и напредовање, као и кроз спремност на професионални развој и сарадњу. Посвећују пажњу сензибилизацији ученика кроз развој социјалних вештина и<span style="mso-spacerun: yes;">&nbsp; </span>подстицање просоцијалног понашања. У настави примењују сарадничко учење, индивидуализацију и различите стратегије мотивације како би подстакли когнитивно напредовање и социјалну прихваћеност појединих ученика. Било би корисно да се на нивоу школа и образовног система наставници подстакну да стечена искуства и испробана решења у процесу инклузивног образовања континуирано размењују кроз различите облике стручног усавршавања</span> <span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">у форми заједничког учења и сарадње. У будућим истраживањима из ове области требало би испитати већи број наставника, применити и друге квалитативне методе попут интервјуа и фокус група и укључити различите актере како би се добио свеобухватнији увид у наставне праксе. </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; text-align: justify; text-indent: 36.0pt; line-height: normal;">&nbsp;</p> 2025-06-23T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c) https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/58130 Stavovi roditelja dece sa poremećajima komunikacije o augmentativnoj i alternativnoj komunikaciji 2025-07-17T17:43:10+02:00 Aleksandar Zlatić a.zlatic91@gmail.com Ivana Arsenić ivana.arsenic@yahoo.com Zorica Veljković zoricadanicic@fasper.bg.ac.rs <p><em><span lang="EN-US" style="font-size: 11.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Родитељски ставови имају кључну улогу у успешној примени аугментативне и алтернативне комуникације (Augmentative and Alternative Communication &ndash; ААC) код деце са поремећајима комуникације. Циљ истраживања је био да се испитају ставови родитеља о ААC, укључујући њихову информисаност, спремност за примену, препреке у коришћењу ААC, као и емоционалне и друштвене факторе који утичу на перцепцију и употребу ААC. У истраживању је учествовало 50 родитеља деце са поремећајима комуникације. Коришћена је посебно конструисана скала ставова. Анализа резултата је показала да родитељи имају позитиван став према ААC (М = 3.83, SD = 0.76). Међутим, утврђено је да испитаници имају умерен ниво информисаности и свести о ААC методама, као и да постоји потреба за додатном едукацијом. Такође, показано је да су недостатак времена за обуку и несигурност око тога где започети са едукацијом биле најизраженије баријере за примену ААC. Родитељи девојчица су имали позитивније ставове према ААC у поређењу са родитељима дечака, док су родитељи деце са аутизмом перципирали више баријера у односу на родитеље деце са другим дијагнозама. Резултати истраживања указују на потребу за додатном едукацијом родитеља и бољом системском подршком како би се олакшала имплементација ААC. Даља истраживања би требало да испитају утицај других фактора на ставове и спремност родитеља за коришћење ААC</span></em></p> 2025-06-24T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c) https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/53815 - 2025-07-17T17:43:10+02:00 Aurelija Daukšaitė-Kolpakovienė aurelija.dauksaite-kolpakoviene@vdu.lt <p class="MsoNormal" style="text-align: justify;"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif;">This article presents the results of a qualitative and quantitative study that utilised an online questionnaire to research Lithuanian university EFL students&rsquo; self-perceived engagement. It assesses the role of engagement in the EFL classroom through the following research questions: 1) what engages students studying English as a foreign language? 2) what disengages students studying English as a foreign language? 3) how do students describe their own engagement while learning English as a foreign language? The findings suggest that the students are engaged by classroom activities (mostly speaking), long-term </span><span lang="LT" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: LT;">personal goals, classroom atmosphere, their own mood, and other factors that may differ from student to student. Disengagement is mostly caused by early </span><span style="font-family: 'Times New Roman',serif;">lecture time, students themselves, other students, reading tasks, and homework tasks. The students also reflected on their own engagement while studying English, which helped to see the bigger picture regarding their (dis)engagement, as particular challenges, experienced outside the classroom, could also contribute significantly.</span></p> 2025-06-23T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c) https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/57283 Primena principa TESOL 6 Principles for Exemplary Teaching of Young English Learners: pregled skorijih istraživanja u Srbiji 2025-07-17T17:43:10+02:00 Vera M. Savić verasavic035@gmail.com <p class="MsoNormal" style="text-align: justify; tab-stops: 45.8pt 91.6pt 137.4pt 183.2pt 229.0pt 274.8pt 320.6pt 366.4pt 412.2pt 458.0pt 503.8pt 549.6pt 595.4pt 641.2pt 687.0pt 732.8pt;"><span style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; color: #1f1f1f;">Nastava engleskog kao stranog jezika na sve mlađem uzrastu predstavlja rastući trend u 21. veku. S obzirom na ubrzan razvoj tehnologije i brze promene u svetu, nastava i rano učenje stranog jezika doživeli su veliku promenu paradigme koja nagla&scaron;ava postmetodsku pedagogiju, vi&scaron;ejezičnost, vi&scaron;epismenost, pristup usmeren na celovit razvoj deteta, integrisani nastavni plan i program, interkulturalnu komunikaciju, i primenu brojnih inovativnih pristupa koji mogu pripremiti decu da budu uspe&scaron;na kao građani sveta u neizvesnoj budućnosti. Cilj rada bio je da se utvrdi kako je kontekst nastave i učenja engleskog jezika na ranom uzrastu u Srbiji reagovao na promenu paradigme. Sproveli smo metastudiju skorijih istraživanja nastave i ranog učenja stranog jezika u Srbiji i analizirali rezultate studija u odnosu na okvir koji daje TESOL asocijacija u svojim principima The 6 Principles for Exemplary Teaching of English Learners (The 6 Principles), skupu sveobuhvatnih globalnih smernica za premo&scaron;ćivanje jaza između izazova koje postavlja nova paradigma, sa jedne strane, i visokokvalitetne nastave stranog jezika, sa druge strane. Na&scaron;a metastudija je obuhvatila 29 empirijskih istraživanja sprovedenih u Srbiji i objavljenih na engleskom jeziku u poslednjih 10 godina. Rezultati su pokazali da su sve studije bile teorijski utemeljene, bavile su se nastavom i učenjem engleskog jezika na pred&scaron;kolskom (2 studije) i osnovno&scaron;kolskom (27 studija) uzrastu, većina se bavila stavovima i kompetencijama nastavnika, manji broj je istraživao ve&scaron;tine i stavove učenika, dok su samo dve studije bile usmerene na stavove i nastavnika i učenika. Na&scaron;a metastudija je pokazala da su zahtevi postavljeni u The 6 Principles delimično ispunjeni u nastavi engleskog jezika na mlađem uzrastu u Srbiji, ali i da su neki veliki koraci već napravljeni u tom pravcu. Predlažu se implikacije za obrazovanje i stručno usavr&scaron;avanje nastavnika stranog jezika, kao i oblasti koje bi buduće studije trebalo da istraže.</span></p> 2025-06-23T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c) https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/52232 ИГРЕ ПРЕТВАРАЊА, ФАНТАЗИЈЕ И КРЕАТИВНИ ПРОЦЕСИ КОД ДЕЦЕ ПРЕДШКОЛСКОГ УЗРАСТА 2025-07-17T17:43:10+02:00 Ana Gardašević ana.gardasevic@gmail.com Ana Gardašević ana.gardasevic@gmail.com <p style="text-align: justify;">Рад говори о значају утицаја игре претварања и фантазије на креативне, когнитивне процесе, емоционалну повезаност и грађење односа са другима. Како би се уочила креативност, когнитивни, афективни и интерперсонални односи у раду се анализирају игре претварања и фантазије. Анализом наративних прича дечје игре уочено је дивергентно мишљење, флексибилност стварности, флуидност и оригиналност идеја, симболизам, фантазија, неукалупљивост и интекелтуална иницијатива које утичу на стваралаштво и бољу припремљеност детета за нове животне ситуације. У раду се указује на важност стварања услова за развијање игре претварања и фантазије од стране одраслог. Резултати истичу колика је важност развијања праксе подршке дечјој игри за оснаживање креативности, когнитивних процеса, емоција и односа који се граде међу учесницима у игри.</p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p> 2025-06-23T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c) https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/nasvas/article/view/53544 Повезаност школске ангажованости ученика и техника дисциплиновања које наставници користе: значај за превенцијску праксу 2025-07-17T17:43:10+02:00 Драгана Богићевић draganabogi@outlook.com Бранислава Попопвић-Ћитић popovb@eunet.rs Марија Трајковић s.marija1994@gmail.com <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt; text-align: justify; line-height: 150%;"><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">Савремена превенцијска пракса умногоме се ослања на интервенције усмерене ка јачању протективних фактора, међу којима се, када је у питању школски контекст, све више истиче значај ангажованости ученика. Школска ангажованост, као мултидимензионални конструкт који укључује бихејвиоралну, емоционалну и когнитивну компоненту, повезује се са низом позитивних развојних исхода који могу бити у функцији превенције различитих видова проблема понашања ученика. У складу са тим</span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: SR-LATN-RS;">, </span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">савремена научна настојања усмерена су на идентификовање предиктора школске ангажованости. Стога је основни циљ овог истраживања испитивање утицаја техника дисциплиновања које наставници користе на ниво ангажованости ученика. Узорак је чинило 860 ученика из шест средњих школа са територије града Београда, оба пола. За прикупљање података коришћене су две скале &ndash; Скала ангажованости ученика и Скала позитивних и кажњавајућих техника дисциплиновања које су део обухватног инструмента Делавер скала школске климе. Резултати указују да ниво школске ангажованости ученика варира у зависности од техника дисциплиновања, односно утврђена је снажна повезаност између примене позитивних техника дисциплиновања и виших нивоа ангажованости ученика </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-weight: bold;">(<em style="mso-bidi-font-style: normal;">r</em> = 0.603, <em style="mso-bidi-font-style: normal;">p</em> &lt; .001)</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;"> и нешто слабија повезаност између кажњавајућих техника дисциплиновања и нижих нивоа ангажованости ученика </span><span lang="SR-LATN-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: SR-LATN-RS; mso-bidi-font-weight: bold;">(<em style="mso-bidi-font-style: normal;">r</em> = -0.25, <em style="mso-bidi-font-style: normal;">p</em> &lt; .001)</span><span lang="SR-CYRL-RS" style="font-size: 11.0pt; line-height: 150%; color: black; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: SR-CYRL-RS;">. Додатно, утврђено је да су технике дисциплиновања значајан предиктор нивоа ангажованости ученика. У складу са добијеним налазима може се закључити да би било оправдано имплементирати програме стручног усавршавања наставника, којима би се, кроз оснаживање позитивних техника дисциплиновања, унапређивање знања и вештина наставника, утицало на повећање нивоа школске ангажованости, чиме би се последично превенирали различити видови проблема понашања ученика.</span></p> 2025-06-23T00:00:00+02:00 Sva prava zadržana (c)