Подстицање социјалне прихваћености ученика који имају тешкоће у развоју у одељењима средњих стручних школа
Sažetak
Циљ истраживања је да испитамо на које начине наставници средњих стручних школа подстичу и унапређују социјалну прихваћеност ученика у контексту инклузивног образовања. Узорак је обухватио 50 наставника из седам средњих стручних школа у Србији, различитих подручја рада. Примењен је упитник у којем је од наставника тражено да опишу на које начине подстичу и унапређују социјалну прихваћеност ученика који имају тешкоће у развоју. У обради података коришћена је квалитативна тематска анализа садржаја, у оквиру које су издвојене следеће теме: позитиван став наставника; подршка у процесу учења и сензибилизација ученика. Налази указују на то да наставници препознају важност социјалне компоненте инклузивног образовања, као и да су њихове праксе у складу са кључним принципима овог процеса, те да успевају да пронађу решења за различите изазове у инклузивној настави и постигну жељене циљеве. Негују позитиван однос према ученицима кроз откривање очуваних потенцијала, стварање прилика за учење и напредовање, као и кроз спремност на професионални развој и сарадњу. Посвећују пажњу сензибилизацији ученика кроз развој социјалних вештина и подстицање просоцијалног понашања. У настави примењују сарадничко учење, индивидуализацију и различите стратегије мотивације како би подстакли когнитивно напредовање и социјалну прихваћеност појединих ученика. Било би корисно да се на нивоу школа и образовног система наставници подстакну да стечена искуства и испробана решења у процесу инклузивног образовања континуирано размењују кроз различите облике стручног усавршавања у форми заједничког учења и сарадње. У будућим истраживањима из ове области требало би испитати већи број наставника, применити и друге квалитативне методе попут интервјуа и фокус група и укључити различите актере како би се добио свеобухватнији увид у наставне праксе.
Reference
Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). Student teachers‟ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school. Teaching and Teacher Education, 16(3), 277-293. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(99)00062-1
Avramidis, E. & Norwich, B. (2002). Teachers attitudes toward integration/inclusion: a review of the literature, European Journal of Special Needs Education, 17(2),129-147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Bunch, G. & Valeo, A. (2004). Student attitudes toward peers with disabilities in inclusive and special education schools. Disability & Society, 19(1), 61-76. https://doi.org/10.1080/0968759032000155640
Campbell, J., Gilmore, L. & Cuskelly, M. (2003). Changing student teachers’ attitudes towards disability and inclusion. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 28, (4), 369-79. https://doi.org/10.1080/13668250310001616407
Choi, H. J. (2000). Peer-mediated social interaction skills. International Journal of Disability, Development and Education, 47(1), 107-110. https://doi.org/10.1080/103491200116165
Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201-237. https://doi.org/10.17763/haer.76.2.j44854x1524644vn
Cohen, J., Mccabe, E. M., Michelli, N. M. & Pickeral, T. (2009). School climate: research, policy, practice, and teacher education. Teacher College Record, 111(1), 180-213. https://doi.org/10.1177/016146810911100108
Đević, R. (2015). Socijalna interakcija učenika sa smetnjama u razvoju u osnovnoj školi (doktorska disertacija). Beograd: Filozofski fakultet.
Đević, R. i Vujačić, M. (2024). Socijalni statusi u odeljenju učenika koji imaju teškoće u razvoju iz perspective nastavnika srednjih stručnih škola. Inovacije u nastavi, 37(3), 43-58.
Emery, D. W., & Vandenberg, B. (2010). Special education teacher burnout and ACT. International Journal of Special Education, 25(3), 119-131.
Garrote, A. S., Dessemontet, R. & Opitz, E. M. (2017). Facilitating the social participation of pupilswith special educational needs in mainstream schools: A review of school-based interventions. Educational Research Review, 20(4), 12-23. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.001.
Glazzard, J. (2011). Perceptions of the barriers to effective inclusion in one primary school: voices of teachers and teaching assistants. Support for Learning, 26(2), 56-63. https://doi.org/10.1111/j.1467-9604.2011.01478.x
Høybråten Sigstad, H. M.,Buli-Holmberg, J.,& Morken, I. (2022). Succeeding in inclusive practices in school in Norway – a qualitative study from ateacher perspective.European Journal of Special Needs Education, 37(6), 1009-1022. https://doi.org/ 10.1080/08856257.2021.1997481
Hrnjica, S. (1991). Ometeno dete. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Hrnjica, S. (1997). Dete sa razvojnim smetnjama u osnovnoj školi. Beograd: Učiteljski fakultet.
Janney, R. & Snell, M. (2000). Modifying Schoolwork. Baltimore: Paul H. Brooks Publishing Co.
Jellison, J. (2002). On-Task Participation of Typical Students close to and away from Classmates with Disabilities in an Elementary Music Classroom. Journal of research in music education, 50(4), 343-355. https://doi.org/10.2307/3345360
Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (2000). Making classrooms more cooperative. Education and human development, 20(1), 117-132.
Koster, M., Pijl, J. S., Nakken, H. & Van Houten, E. (2010). Social Participation of Students with Special Needs in Regular Primary Education in the Netherlands, International Journal of Disability, Development and Education, 57(1), 59-75. https://doi.org/ 10.1080/10349120903537905
Lequia, J. L. (2018). Social acceptance and paraprofessional support for students with severe disabilities. International Journal of Special Education, 33(2), 330-342.
McTighe, J. & Brown, J. L. (2005). Differentiated instruction and educational standards – is détente possible? Theory into Practice, 44(3), 234-244. https://doi.org/ 10.1207/s15430421tip4403_8
Milić, S. (2004). Kooperativno učenje ‒ teorija i praksa. Podgorica: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Muwana, F. C., & Ostrosky, M. M. (2015). Zambian pre-service teachers’ voices about successful inclusive education. The Journal of the International Association of Special Education, 15(2), 30-41.
Nakken, H., & Pijl, S. J. (2002). Getting along with classmates in regular schools: A review of the effects of integration on the development of social relationships. International Journal ofInclusive Education, 6(1), 47-61. https://doi.org/10.1080/13603110110051386
Norwich, B. (2008). Dilemmas of difference, inclusion and disability: international perspectives on placement. European Journal of Special Needs Education 23(4), 287-304. https://doi.org/10.1080/08856250802387166.
Oden, S. & Asher, S. R. (1977). Coaching children in social skills for friendship making. Child Development, 48 (2), 495-506. https://doi.org/ 10.2307/1128645
Shen, B., McCaughtry, N., Martin. J., Garn. A., Kulik. N. & Fahlman, M. (2015). The relationship between teacher burnout and student motivation. British Journal of Educational Psychology, 85(4), 519-532. https://doi.org/10.1111/bjep.12089
Spasenović, V. (2003). Vršnjačka prihvaćenost/odbačenost i školsko postignuće. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 35, 267–288.
Ševkušić, S. (2003). Kooperativno učenje i uvažavanje razlika. U: Šefer, J., Maksić, S. i Joksimović, S. (prir.). Uvažavanje različitosti i obrazovanje (101‒107). Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD.
Vujačić, M. i Đević, R. (2022). Vršnjačka prihvaćenost u inkluzivnom obrazovanju. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Vujačić, M. i Studen, R. (2009). Interakcija i komunikacija dece sa posebnim potrebama i vršnjaka u redovnoj školi, u S. Hrnjica (prir.) Škola po meri deteta 2 – priručnik za primenu inkluzivnog modela prelaska sa razredne na predmetnu nastavu za učenike sa teškoćama u razvoju (77-88). Beograd: Save the Children UK.
Weiss, S., Markowetz, R. & Kiel, E. (2018). How to teach students with moderate and severe intellectual disabilities in inclusive and special education settings: teachers’ perspectives on skills, knowledge and attitudes. European Educational Research Journal. 17(6), 837-856. https://doi.org/10.1177/1474904118780171
Woodcock, S. (2013). Trainee teachers’ attitudes towards students with specific learning disabilities. Australian Journal of Teacher Education, 38(8), 16-2.
