Могућа решења за сајбер насиље
Sažetak
У раду су приказана потенцијална решења за сајбер насиље, односно за различите облике насиља који се испољавају у сајбер простору. Рад превасходно отпочиње пружањем осврта на теоријско одређење, кључне одлике сајбер насиља и улоге које особе могу имати у истом. У том контексту, указано је на специфичности сајбер насиља у односу на традиционално насиље, узимајући у обзир карактеристике самог сајбер простора. Посебна пажња је посвећена разматрању штетних последица сајбер насиља, на основу којих је указано на знатну опасност ове појаве и неопходност њеног адекватног сузбијања и спречавања. С тим у вези, у раду ће бити размотрена могућа решења за сајбер насиље која се односе на примену савремених технологија у сајбер простору. Конкретно, биће истакнут значај информационих технологија у борби против сајбер насиља, кроз разматрање њихове примене у детекцији сајбер насиља на основу анализе текстуалног и другог садржаја. Способности вештачке интелигенције и са њом повезаних области, односно технологија које се примењују у сузбијању сајбер насиља, биће илустроване кроз конкретне пројекте и моделе који су развијани у ове сврхе, а који се примењују и у случајевима вршњачког сајбер насиља. Такође, кроз рад ће бити приказани и могући начини употребе високоразвијених технологија за пружање подршке жртвама сајбер насиља.
Reference
Achuthan, K., Nair, V. K., Kowalski, R., Ramanathan, S., & Raman, R. (2023). Cyberbullying Research – Alignment to Sustainable Development and Impact of COVID-19: Bibliometrics and Science Mapping Analysis. Computers in Human Behavior, 140, 1-17.
Almomani, A., Nahar, K., Alauthman, M., Al-Betar, M. A., Yaseen, Q., & Gupta, B. B. (2024). Image Cyberbullying Detection and Recognition Using Transfer Deep Machine Learning. International Journal of Cognitive Computing in Engineering, 5, 14-26.
Baltezarević, V., Baltezarević, R. i Baltezarević, I. (2023). Sajber uznemiravanje dece sa posebnim osvrtom na digitalne igre. Temida, (26)2, 261-284.
Chua, Y. T., Parkin, S., Edwards, M., Oliveira, D., Schiffner, S., Tyson, G., & Hutchings, A. (2019). Identifying Unintended Harms of Cybersecurity Countermeasures. In: 2019 APWG Symposium on Electronic Crime Research (eCrime) (p. 1-15). New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers.
Dinić, B. (2022). Digitalno nasilje. Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.
Gabrielli, S., Rizzi, S., Carbone, S., & Piras, E. M. (2021). School Interventions for Bullying-Cyberbullying Prevention in Adolescents: Insights from the UPRIGHT and CREEP Projects. International journal of environmental research and public health, 18(21), 1-13.
Huang, N., Zhang, S., Mu, Y., Yu, Y., Riem, M. M. E., & Guo, J. (2024). Does the COVID-19 Pandemic Increase or Decrease the Global Cyberbullying Behaviors? A Systematic Review and Meta-Analysis. Trauma, Violence & Abuse, 25(2), 1018–1035.
Ju, B. (2023). Impacts of Cyberbullying and Its Solutions. Advances in Humanities Research, 29, 254-258.
Kovačević, A. (2012). Primena web mininga i vizualizacije u otkrivanju sajber nasilja. U: Reagovanje na bezbednosne rizike u obrazovno-vaspitnim ustanovama (225-241). Beograd: Fakultet bezbednosti.
Kovačević, A., i Bajramović, J. (2018). Monitoring sajber nasilja. U: Bezbednost u obrazovno-vaspitnim ustanovama i video-nadzor (str. 111–126). Beograd: Fakultet bezbednosti.
Kuzmanović, D., Lajović, B., Grujić, S. i Medenica, G. (2016). Digitalno nasilje – prevencija i reagovanje. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i Pedagoško društvo Srbije.
Mahmud, T., Ptaszynski, M., Eronen, J., & Masui, F. (2023). Cyberbullying Detection for Low-Resource Languages and Dialects: Review of the State of the Art. Information Processing & Management, 60(5), 1-52.
Milošević, M., i Putnik, N. (2019). Fenomen vršnjačkog nasilja na internetu – izazov za nauku i zakonodavstvo. Sociologija, 61(4), 599-616.
Milošević, T., Van Royen, K. & Davis, B. (2022). Artificial Intelligence to Address Cyberbullying, Harassment and Abuse: New Directions in the Midst of Complexity. International Journal of Bullying Prevention 4, 1–5.
Muneer, A., & Fati, S. M. (2020). A Comparative Analysis of Machine Learning Techniques for Cyberbullying Detection on Twitter. Future Internet, 12(11), 187.
Paul, S., Saha, S., & Singh, J. P. (2023). COVID-19 and Cyberbullying: Deep Ensemble Model to identify Cyberbullying from Code-Switched Languages during the Pandemic. Multimedia Tools and Applications, 82(6), 8773-8789.
Rakhmatov, D. (2022). Methods and Effectiveness of the Use of Artificial Intelligence in the Fight Against Cyberbullying. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(4), 122-129.
Vismara, M., Girone, N., Conti, D., Nicolini, G., & Dell’Osso, B. (2022). The Current Status of Cyberbullying Research: A Short Review of the Literature. Current Opinion in Behavioral Sciences, 46, 1-17.
Zlatković, D. i Denić, N. (2019). Prevencija elektronskog nasilja. U: Zbornik radova sa 5. Međunarodnog savetovanja o upravljanju znanjem i informatici (str. 65-75). Novi Sad: Visoka tehnička škola strukovnih studija u Novom Sadu.
