Могућа решења за сајбер насиље

  • Tatjana Petrović /
Ključne reči: сајбер насиље, вршњачко сајбер насиље, вештачка интелигенција, машинско учење, обрада природног језика

Sažetak


У раду су приказана потенцијална решења за сајбер насиље, односно за различите облике насиља који се испољавају у сајбер простору. Рад превасходно отпочиње пружањем осврта на теоријско одређење, кључне одлике сајбер насиља и улоге које особе могу имати у истом. У том контексту, указано је на специфичности сајбер насиља у односу на традиционално насиље, узимајући у обзир карактеристике самог сајбер простора. Посебна пажња је посвећена разматрању штетних последица сајбер насиља, на основу којих је указано на знатну опасност ове појаве и неопходност њеног адекватног сузбијања и спречавања. С тим у вези, у раду ће бити размотрена могућа решења за сајбер насиље која се односе на примену савремених технологија у сајбер простору. Конкретно, биће истакнут значај информационих технологија у борби против сајбер насиља, кроз разматрање њихове примене у детекцији сајбер насиља на основу анализе текстуалног и другог садржаја. Способности вештачке интелигенције и са њом повезаних области, односно технологија које се примењују у сузбијању сајбер насиља, биће илустроване кроз конкретне пројекте и моделе који су развијани у ове сврхе, а који се примењују и у случајевима вршњачког сајбер насиља. Такође, кроз рад ће бити приказани и могући начини употребе високоразвијених технологија за пружање подршке жртвама сајбер насиља.

Reference

Abaido, G. M. (2019). Cyberbullying on Social Media Platforms Among University Students in the United Arab Emirates. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 407–420. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02673843.2019.1669059
Achuthan, K., Nair, V. K., Kowalski, R., Ramanathan, S., & Raman, R. (2023). Cyberbullying Research – Alignment to Sustainable Development and Impact of COVID-19: Bibliometrics and Science Mapping Analysis. Computers in Human Behavior, 140, 1-17.
Almomani, A., Nahar, K., Alauthman, M., Al-Betar, M. A., Yaseen, Q., & Gupta, B. B. (2024). Image Cyberbullying Detection and Recognition Using Transfer Deep Machine Learning. International Journal of Cognitive Computing in Engineering, 5, 14-26.
Baltezarević, V., Baltezarević, R. i Baltezarević, I. (2023). Sajber uznemiravanje dece sa posebnim osvrtom na digitalne igre. Temida, (26)2, 261-284.
Chua, Y. T., Parkin, S., Edwards, M., Oliveira, D., Schiffner, S., Tyson, G., & Hutchings, A. (2019). Identifying Unintended Harms of Cybersecurity Countermeasures. In: 2019 APWG Symposium on Electronic Crime Research (eCrime) (p. 1-15). New York: Institute of Electrical and Electronics Engineers.
Dinić, B. (2022). Digitalno nasilje. Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.
Gabrielli, S., Rizzi, S., Carbone, S., & Piras, E. M. (2021). School Interventions for Bullying-Cyberbullying Prevention in Adolescents: Insights from the UPRIGHT and CREEP Projects. International journal of environmental research and public health, 18(21), 1-13.
Huang, N., Zhang, S., Mu, Y., Yu, Y., Riem, M. M. E., & Guo, J. (2024). Does the COVID-19 Pandemic Increase or Decrease the Global Cyberbullying Behaviors? A Systematic Review and Meta-Analysis. Trauma, Violence & Abuse, 25(2), 1018–1035.
Ju, B. (2023). Impacts of Cyberbullying and Its Solutions. Advances in Humanities Research, 29, 254-258.
Kovačević, A. (2012). Primena web mininga i vizualizacije u otkrivanju sajber nasilja. U: Reagovanje na bezbednosne rizike u obrazovno-vaspitnim ustanovama (225-241). Beograd: Fakultet bezbednosti.
Kovačević, A., i Bajramović, J. (2018). Monitoring sajber nasilja. U: Bezbednost u obrazovno-vaspitnim ustanovama i video-nadzor (str. 111–126). Beograd: Fakultet bezbednosti.
Kuzmanović, D., Lajović, B., Grujić, S. i Medenica, G. (2016). Digitalno nasilje – prevencija i reagovanje. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i Pedagoško društvo Srbije.
Mahmud, T., Ptaszynski, M., Eronen, J., & Masui, F. (2023). Cyberbullying Detection for Low-Resource Languages and Dialects: Review of the State of the Art. Information Processing & Management, 60(5), 1-52.
Milošević, M., i Putnik, N. (2019). Fenomen vršnjačkog nasilja na internetu – izazov za nauku i zakonodavstvo. Sociologija, 61(4), 599-616.
Milošević, T., Van Royen, K. & Davis, B. (2022). Artificial Intelligence to Address Cyberbullying, Harassment and Abuse: New Directions in the Midst of Complexity. International Journal of Bullying Prevention 4, 1–5.
Muneer, A., & Fati, S. M. (2020). A Comparative Analysis of Machine Learning Techniques for Cyberbullying Detection on Twitter. Future Internet, 12(11), 187.
Paul, S., Saha, S., & Singh, J. P. (2023). COVID-19 and Cyberbullying: Deep Ensemble Model to identify Cyberbullying from Code-Switched Languages during the Pandemic. Multimedia Tools and Applications, 82(6), 8773-8789.
Rakhmatov, D. (2022). Methods and Effectiveness of the Use of Artificial Intelligence in the Fight Against Cyberbullying. Journal of Academic Research and Trends in Educational Sciences, 1(4), 122-129.
Vismara, M., Girone, N., Conti, D., Nicolini, G., & Dell’Osso, B. (2022). The Current Status of Cyberbullying Research: A Short Review of the Literature. Current Opinion in Behavioral Sciences, 46, 1-17.
Zlatković, D. i Denić, N. (2019). Prevencija elektronskog nasilja. U: Zbornik radova sa 5. Međunarodnog savetovanja o upravljanju znanjem i informatici (str. 65-75). Novi Sad: Visoka tehnička škola strukovnih studija u Novom Sadu.
Objavljeno
2025/02/20
Kako citirati
Petrović, T. (2024). Могућа решења за сајбер насиље. International Journal of Contemporary Security Studies, 2(2). преузето од https://www.aseestant.ceon.rs/index.php/fb_godisnjak/article/view/51497
Rubrika
Članci