Radio u novom medijskom ekosistemu: globalni izazovi i lokalne refleksije
Sažetak
Tekst nastoji predstaviti stanje i promene u funkcionisanju radijskih medijskih organizacija (RMO), sumirajući istovremeno njihove bazične karakteristike i savremene modele rada, a primarno se fokusirajući na nove tehničko-tehnološke (TT) okolnosti, koje ih, kao i ostatak medijskih aktera, dominantno usmeravaju ka putevima nužne transformacije. Uz prikaz osobenosti ovog dela medijske industrije, njegovih komparativnih prednosti i procesa adaptacije na novi TT ambijent, uporedo se opisuju globalni trendovi u tom pogledu i stanje u okviru domaćeg medijskog sistema (u Srbiji). Simultano se prikazuju i analiziraju novi radijski modeli funkcionisanja, imajući u vidu, pre svega, novi TT okvir rada, nove navike publike i novi način rada RMO, ujedno prezentujući i osnovne odlike lokalnog radijskog tržišta. Na taj način nastojimo sagledati puteve transformacije tradicionalnog radija u savremeni radijski metamediji 21. veka, prateći osnovnu tezu da uspeh u tom pogledu i tržišna održivost RMO zavise od odnosa prema novim TT okolnostima i upotrebe izvornih radijskih komparativnih prednosti, ali ujedno i od privrženosti odgovornoj uređivačkoj politici i kvalitetnom sadržaju. Cilj, samim tim, jeste i zbir dijagnoza i preporuka prezentovan u zaključnom segmentu teksta, koji se danas opravdano može uputiti svim medijskim, ali i ostalim relevantnim akterima koji imaju uticaj na dalji razvoj radijskih medija. On se ogleda u tri dimenzije njihovog funkcionisanja u 21. veku: organizacionoj, korisničkoj i dimenziji izazova lokalnog medijskog ambijenta.
Reference
Anderson, N. J. (2013). Radio's Digital Dilemma: Broadcasting in the Twenty-First Century. London: Routledge.
Arribas, G. R. (2021). The Power of Digital Radio: Radio and podcast, new business opportunities. Doktorska disertacija. Salamanca: University of Salamanka. URL: https://knowledgesociety.usal.es/sites/default/files/tesis/Tesis%20Rafael%20Galan%20Version%20Ingles%2010%20de%20diciembre.pdf, posećeno 26. 1. 2025.
Атлагић, С., Угринић, А. (2016). Информативни садржаји на Радио Београду – о политици медија у медијализованој политици. Политичка ревија 50(4): 217-232. УДК 316.774(497.11)“2016““.
Bessire, L. & Fisher, D. (2012). Radio Fields: Anthropology and Wireless Sound in the 21st Century. The New York City: NYU Press.
Bokan, J. (2021). Specificity of Radio Environment, its Potentials and the Issue of Survival, STED Journal, 3(2), 41-52, DOI 10.7251/STED2102041B.
Bonini, T. (2024). Doing Radio in the Age of Facebook. Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, vol. 1, no. 12, 73-87, https://doi.org/10.1386/rjao.12.1-2.73_1.
Centar za medijska istraživanja Fakultet političkih nauka Univerzitet u Beogradu (2020). Informisanje u digitalnom okruženju 2020: istraživački izveštaj. URL: https://safejournalists.net/wp-content/uploads/2021/04/informisanje-u-digitalnom-okruzenju-2020-5-compressed-compressed-1.pdf, posećeno 2. 3. 2020.
CRTA (2023). Prepoznavanje značaja i relevantnosti medija. URL: https://crta.rs/wp-content/uploads/2022/09/Analiza-medija-Prepoznavanje-relevantnosti-i-znacaja-medija-decembar-2023.pdf, posećeno 2. 9. 2024.
CORDIS EU research results (2020). Bringing radio into the 21st century. URL: https://cordis.europa.eu/article/id/411708-bringing-radio-into-the-21st-century, posećeno 2. 3. 2023.
Ćitić, T. (2019). Savremeni RTV sistemi i plasman sadržaja. U Kojić, D. (ur). Zbornik radova sa VIII Međunarodne konferencije o društvenom i tehnološkom razvoju (str. 25-35). Banja Luka: Univezitet PIM Banja Luka.
Ћитић, Т. (2020). Вештачка интелигенција у медијским системима - радио и телевизија. Социолошки преглед, vol. LIV (2020), nо. 4,1329–1345 , doi: 10.5937/socpreg54-29621.
Dnevni list Danas (14. 2. 2020). Tribina o budućnosti radija: I dalje najbrži i najrelevantniji medij. URL: https://www.danas.rs/vesti/drustvo/tribina-o-buducnosti-radija-i-dalje-najbrzi-i-najrelevantniji-medij/, posećeno 4. 3. 2023.
Ipsos Strategic Marketing (2024). Istraživanje slušanosti radija u Srbiji od 1. 1. 2024. do 31. 12. 2024. (Podaci ekskluzivno dobijeni za potrebe istraživanja u okviru pisanja ovog teksta).
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture Where Old and New Media Collide, New York&London: New York University Press.
Јевтовић, З., Бајић, П. (2019). Неуспела транзиција медијског система Србије. Социолошки преглед, 53 (3): 1020-1045. doi: 10.5937/socpreg53-22587.
Kastels, M. (2018). Uspon umreženog društva. Beograd: Službeni glasnik.
Karan, M. M. (2019). Radio i radijski auditorijum u globalnoj mreži - kontinuitet i transformacija. Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti, br. 36, 99-112.
Kolundžija, D. (10. 5. 2022). REM ozvaničio: Lagano i fino, Karolina postala nacionalni radio. URL: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-ozvanicio-lagano-i-fino-karolina-postala-nacionalni-radio/, posećeno 2. 10. 2024.
Koseoglu, U. (31. 1. 2024). 5 Ways to Sucessfully Monetize Your Radio. URL: https://radiolize.com/5-ways-to-successfully-monetize-your-radio/, posećeno 27. 1. 2025.
Laor, T. (2022). Radio on demand: New habits of consuming radio content. Global Media and Communication, vol. 18, issue 1,pp. 25–48. https://doi.org/10.1177/17427665211073868.
Lorelli S., Nowell et al., (2017). Thematic Analysis: Striving to Meet the Trustworthiness Criteria. International Journal of Qualitative Methods, vol. 16, no. 1, https://doi.org/10.1177/1609406917733.
Magnaye, C. F. R & Tarusan, E. A, M. (2023). The Old and The New: Radio and Social Media Convergence. International Journal of Communication and Media Science, 10(2), 44-62, 10.14445/2349641X/IJCMS-V10I2P105.
Martinoli, A. (2015). Strategije programiranja komercijalnog radija. Beograd: Institut za pozorište, film, radio i televiziju i Beograd: Samizdat.
Manovič, L. (2015). Jezik novih medija. Novi Sad: Artprint.
McCauley, P.M. (2002). Radio's Digital Future: Preserving the Public Interest in the Age of New Media, In Hilmes, M. & Loviglio, J. (eds.), Radio Reader: Essays in the Cultural History of Radio (pp. 505-530). London: Routledge.
McQuail, D. (2010). McQuail's Mass Communication theory. London: SAGE Publications.
McLuhan, M. (2008). Razumijevanje medija: Mediji kao čovjekovi produžeci. Zagreb: Tehnička knjiga.
Media Ownership Monitor Serbia (2017). Play radio. URL: https://serbia-2017.mom-gmr.org/sr/mediji/detail/outlet/play-radio/, posećeno 26. 1. 2025.
Milewski, K. (2024). 8 ways to monetize your radio station. URL: https://live365.com/blog/8-ways-to-monetize-your-radio-station/, posećeno 25. 1. 2025.
Mlađenović, N. (2016). Između konvergencije i interaktivnosti: informativni program RTS-a i američkog PBS-a. U Pralica, D. i Šinković, N. (ur.), Digitalne medijske tehnologije i društveno-obrazovne promene 6 (str. 184-193). Novi Sad: Filozofski fakultet.
Милетић, М. (2016). Основи менаџмента медија. Београд: Јасен.
Nexus. The Future of Radio in a Digital World, AM Medium Wave. URL: https://www.nexus.org/the-future-of-radio-in-a-digital-worldo-the-world/, posećeno 12. 9. 2023.
Niklasson, К. (6. 2. 2016). Bored from local Radio Station, now try it Online. URL: https://medium.com/@confacted0/bored-from-local-radio-station-now-try-it-online-b44bc1ec7416, posećeno 2. 4. 2023.
Penezić, S., Bajić, P. (2024). The Importance of Sports in the Editorial Policy of Radio Broadcasting Companies in Serbia. In Dašić, D. (ed.) Second International Scientific Conference Sporticopedia - Sports Media and Business (pp. 133-144). Belgrade: Faculty of Sport, University "Union – Nikola Tesla".
Пенезић, С. (2023). Савремени изазови управљања медијима. Београд: Факултет за спорт.
Radio Today UK. (2022). Radio is alive and kicking in the 21st-century. URL: https://radiotoday.co.uk/2022/11/radio-is-alive-and-kicking-in-the-21st-century/, posećeno 3.3. 2023.
Radio Today (2. 1. 2025). The evolution and influence of radio in the digital age. URL: https://radiotoday.co.uk/2024/12/the-evolution-and-influence-of-radio-in-the-digital-age/, posećeno 23. 1. 2025.
Raketić, N. (2022a). The Perspective of Hybrid Radio. AM Journal. No. 29, 69−79, doi: 10.25038/am.v0i29.538.
Raketić, N. (18. 10. 2022b). Primeri dobre prakse. URL: http://rabsrbija.com/primeri-dobre-prakse/1248/Nata%C5%A1a+Raketi%C4%87%3A+Vreme+je+da+se+radio+prilagodi+mla%C4%91im+generacijama%2C+svi+vole+kada+radi+u+kolima.html, posećeno 25. 1. 2025.
Регулаторно тело за електронске медије (5. 5. 2022). 236. редовна седница. URL: https://rem.rs/sr/arhiva/sednice/2022/05/236-redovna-sednica#gsc.tab=0, posećeno 3. 10. 2024.
Регулаторно тело за електронске медије (29. 7. 2022). Листа лица која су стекла право на пружање медијске услуге телевизијског емитовања и медијске услуге радија путем терестричког дигиталног, односно аналогног преноса. URL: https://www.rem.rs/uploads/files/Javni_konkursi/17-%D0%88%D0%9A%202022/Lista%20izdatih%20dozvola%2029.07.2022.pdf, posećeno 11. 10. 2024.
Републички завод за статистику (2024). Употреба информационо-комуникационих технологија у Републици Србији. URL: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://publikacije.stat.gov.rs/G2024/pdf/G202416019.pdf, posećeno 22. 1. 2025.
RTS (1. 10. 2013). Istorija duga 90 godina. URL: https://www.rts.rs/lat/radio/radio-beograd-1/1403328/istorija-duga-90-godina.html, posećeno 10. 2. 2024.
RTS (19. 8. 2015). "Studio B" prodat za 530.000 evra. URL: https://www.rts.rs/lat/vesti/drustvo/2011001/studio-b-prodat-za-530000-evra.html, posećeno 26. 1. 2025.
RTS (14.9.2020). Godišnjica Tematskih kanala Radio Beograda na multimedijalnoj platformi RTS Planeta. URL: https://www.rts.rs/lat/magazin/muzika/4078243/godisnjica-tematskih-kanala-radio-beograda-na-multimedijalnoj-platformi-rts-planeta.html, posećeno 10. 2. 2024.
RTS (8. 8. 2024). Usvojena Strategija razvoja sistema elektrokomunikacija u Srbiji do 2027. godine. URL: https://www.rts.rs/lat/vesti/politika/5507197/strategija-elektrokomunikacija-2027.html, posećeno 23. 1. 2024.
Smart+Research i agencija Kliping (mart 2021). Kako konzumiramo medije. Posećeno 2. 2. 2023. https://kliping.rs/blog/izazov-merenja-konzumiranja-medija/.
Strategija razvoja radiodifuzije u Republici Srbiji do 2013. godine, „Službeni glasnik RS“, broj 115 od 27. decembra 2005.
Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020 - 2025. godine, „Službeni glasnik RS” broj 11 od 7. februara 2020.
Strategija razvoja sistema elektronskih komunikacija u Republici Srbiji do 2027. godine, "Službeni glasnik RS", broj 70 od 14. avgusta 2024.
Tjurou, Dž. (2013). Mediji danas II. Beograd: Clio.
Ipsos Strategic Marketing i IREX (14. 3. 2023). Mediji.Inovacije Project: Media Market Assessment Study. Beograd.
Urrutia, K. (18. 1. 2025). Monetizing your passion strategies for internet radio broadcasters. URL: https://voymedia.com/monetizing-your-passion-strategies-for-internet-radio-broadcasters/, posećeno 25. 1. 2025.
Veljanovski, R. & Ugrinić, A. (2014). Savremeni radio sa praktikumom radio novinarstva. Beograd: Čigoja štampa.
Veljanovski, R. (2024). Medijski sistem Srbije. Treće dopunjeno izdanje. Beograd: Čigoja štampa.
WARC (februar 2024). The big picture radio. URL: https://info.timespacemedia.com/hubfs/POV/154934_The_Big_Picture_Radio_202.pdf, posećeno 22. 1. 2025.
WARC (avgust 2024). What we know about radio and audio audiences. URL: https://info.timespacemedia.com/hubfs/WARC%20Newsletter/109563_What_we_know_about_radio_and_aud.pdf?utm_campaign=POV&utm_source=hs_email&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz-87vEKcqrXordaVoMQKpZLY8DKkXMJn0E8k3JMMlBQPLUGHI69BRTRQSt8E8get7wGWQjm0, posećeno 25. 1. 2025.
Williams, R. (2003). Television. London: Routledge.
Williams, R. (2005). Culture and Materialism. London: Verso.
Zakon o javnim medijskim servisima. URL: https://www.rem.rs/uploads/files/Zakoni/Zakon%20o%20javnim%20medijskim%20servisima%2092-2023.pdf, posećeno 11. 10. 2024.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.
