The Gibanje normi: Novinarska objektivnost, profesionalno agitovanje I korigujuća paradigma
Sažetak
Gledajući medijske sadržaje, naročito od početka rata u Ukrajini 2022. godine, a zatim i kroz sukobe koji su usledili potom, iznova se potvrđuje da su osnovna novinarska načela zarobljena u političkim i ekonomskim agendama, dok su medijske diktirane agende postale medijski okvir u okviru kojih se jedino razmišlja. Javna mnjenja zarobljena su u okviru postojećih agendi sa svoje strane nove medijske gvozdene zavese, a mediji zarobljeni (media capture) ne samo pojedinačnim političkim i ekonomskim interesima vlade ili vlasnika, već neophodnom globalnom slikom sveta kojoj data vlada pripada. Od novinara kao da se ne očekuje da budu objektivni, već da budu angažovani, da potpiruju ideološke matrice I ne postavljaju pitanja o soptvenim politikama učvršćujući tvrđavu ideološkog ekstremizma na kojoj mediji I njihovi vlasnici sede. Stoga će ovaj teorijski rad posmatrati izmene u novinarskoj profesiji postavljajući pitanje objektivnosti u kontekstu korigujuće paradigme, pokušaće da ustanovi da li su novinarskoj profesiji neophodna nova definisanja ili može da egzistira u svom tradicionalnom profesionalnom okviru, a zatim će pokušati da ustanovi da je proces medijskog zarobljavanja zapravo legitimizacija postojećeg stanja ili je to propagandni kontekst epohe sa kojim profesionalno novinarstvo ima način da se izbori.
Reference
Atlagić, S. (2017). Populizam I politička komunikacija, u : Lutovac, Zoran [ur.]. Populizam. Beograd: Institut društvenih nauka – Centar za politikološka istraživanja
Bennett WL, Gressett LA, Haltom W (1985) Reporting the news: A case study of the news paradigm. Journal of Communication. 35: 50– 68.
Berkowitz D (2000) Doing double duty: Paradigm repair and the Princess Diana what-a-story. Journalism 1(2): 125–143
Block, E. & Negrine, R. (2017). The Populist Communication Style: Toward a Critical Framework. International Journal of Communication, 11(20):178-197
Carlson, M. (2015). Metajournalistic discourse and the meanings of journalism: Definitional control, boundary work, and legitimation. Communication Theory. 26(4): 349–368
Charles, A.&Stewar, G. (2011). The End of Journalism News in the Twenty-First Century, Bern: Peter Lang
Deuze, M. & Witschge, T. (2020) Beyond journalism. Cambridge: Polity Press
Deuze, M. (2005). What is journalism: Professional identity and ideology of journalists reconsidered. Journalism. 6(4): 442-464
Domingo, D, Quandt T, Heinonen A, Paulussen S, , Singer J.B. & Vujnovic, M. (2008). Participatory Journalism Practices in the Media and Beyond. Journalism Practice, 2 (3): 326-342
Freedom House Report [FHR]. (2023) Freedom in the world.Russia. Posećeno 10.10.2023. https://freedomhouse.org/country/russia/freedom-world/2023
Hackett, R. (1984). Decline of a paradigm? Bias and objectivity in news media studies. Critical Studies in Mass Communication. 1 (3): 229-259.
Halimi, S.&Rimbert, R. (2023). Ukraine war: Lessons from the textbook of Journalistic Error: Western media as cheeerleaders for war. Le Mond Diplomatique. Posećeno 23.11.2023. https://mondediplo.com/2023/03/08media
Кulić, M. (2021). Dezinformacije u polarizovanom okruženju: medijska Slika Srbije. U: ur. Krstić A. Građani u doma dezinformacija, Zbornik radova sa redovne međunarodne konferencije Udruženja za političke nauke Srbije, Beograd: UPNS, 7-27.
Kulić, M &Vranić, B. (2021). Shaping the Echo: Populism, Post-truth, and Voter Mobilisation – The Case of Serbia. In: Mayr,S.&Orator, A, [eds.].Populism, Popular Soveregnity and Public Reason, Central and Eastern European Forum for Legal, political and Social Theory Yearbook, Vienna: Peter Lang, 169-189.
Kulić, Milica (2022). Savremeno novinarstvo: od ideologije profesije do novinarskih žanrova. Beograd: Fakultet političkih nauka, Čigoja štampa
Kulic, M. (2023) Novinari i protesti: profesionalne norme i stege medijske slobode. Politički život 25(2): 27-39
McCoy, J., Rahman, T., Somer, M. (2018) Polarization and the Global Crisis of Democracy: Common Patterns, Dynamics, and Pernicious Consequences for Democratic Polities. American Behavioral Scientist, 62(1): 16-42
Mitić, Aleksandar. 2019. „Medijsko izveštavanje tokom NATO bombardovanja 1999. godine: Koren četiri globalna komunikaciona procesa.” Izlaganje na Međunarodnoj konferenciji „Kraj nekažnjivosti za zločine nad novinarima” u organizaciji Udruženja novinara Srbije i Radio-televizija Srbije (RTS) Beograd, 23. april 2019.
Moscovici, M. (2008). Russia’s Portrayal in The Western Media: A Quantitative Analysis of Leading Media Agency News Stories in 2007. UK: Foyles
Ogbebor, B. (2022). British Media Coverage of the Press Reform Debate. Palgrave Macmillan
Onuh, L.U. & Lateef, R.O. (2022). Media Menagement in the Media, Objectivity as a Watchdog. Wellspring University journal od Social an Management Sciences, 112-130.
Reese, S. (1990). The news paradigm and the ideology of objectivity: A socialist at the Wall Street Journal. Critical Studies in Media Communication, 7(4): 390–409.
Schiffrin, A. (2018). Introduction to Special Issue on media capture. Journalism, 19(8), 1033–1042. https://doi.org/10.1177/1464884917725167
Soffer, O. (2009). The competing ideals of objectivity and dialogue in American journalism. Journalism. 10(4): 473–491 DOI: 10.1177/1464884909104950
Thomas, R. J., & Finneman, T. (2014). Who watches the watchdog?. Journalism Studies. 15(2): 172–186.
Vos, T. P. & Moore, J. (2020). Building the journalistic paradigm: Beyond paradigm repair. Journalism. 21(1):17–33. doi: 10.1177/1464884918767586.
Wahl-Jorgensen, K, Berry M, Garcia-Blanco I, Bennett L, Cable J.(2017). Rethinking balance and impartiality in journalism? How the BBC attempted and failed to change the paradigm. Journalism. 18(7):781-800.
Zelizer, B. (2015). Terms of Choice: Uncertainty, Journalism, and Crisis. Journal of Communication. 65 (5): 888–908, https://doi.org/10.1111/jcom.12157
Zelizer, B. (2018). Resetting journalism in the aftermath of Brexit and Trump. European Journal of Communication, 33(2),140–156.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.
