WOOD-CARVED GRAVE CROSSES AMONG SERBS IN THE AREA OF THE LEPOSAVIĆ MUNICIPALITY – A GIFT TO THE DECEASED FOR THE FORTY-DAY COMMEMORATION
Abstract
The author of this paper focuses on a hitherto insufficiently researched element of the cultural heritage of Serbs in Kosovo and Metohija related to posthumous customary and ritual practices. It’s about placing large wood-carved crosses on the grave of the deceased for the forty-day commemoration, which is a practice that, historically speaking, was recorded more widely among Serbs in Kosovo and Metohija, but also in central Serbia. When it comes to the southern Serbian province, that practice till today has been preserved only in the territory of the Leposavić municipality, which is why it can be said that in the modern, current moment, it represents a cultural heritage specific to the Serbian population in the aforementioned area. Based on the analysis of the main features of the studied phenomenon, the conclusion of the research is that in the perception of the bearers of the observed cultural heritage – Serbs in the area of the Leposavić municipality – the placing of large wooden crosses on the grave of the deceased symbolizes the act of sending a gift to the deceased by family members and closest relatives, which is the way to express grief for the deceased on the forty-day commemoration, but also to send him/her a final greeting, farewell, and the like. According to the structural elements it contains, the researched segment of the cult of the dead among Serbs in the area of the Leposavić municipality belongs primarily to folk tradition, while the wood-carved grave crosses themselves, or krstače, as these grave markers are most often called in the speech of local Serbs, can be included in the group of crosses that Veselin Čajkanović calls the common Serbian cross or simply the folk cross.
References
Municipal profile 2018: Municipal profile Mitrovicё/Mitrovica region – Leposavić/Leposaviq.
Manje birača na spisku za lokalne izbore 2025: Manje birača na spisku za lokalne izbore: CIK objavio preliminarne podatke i broj biračkih centara.
ЛИТЕРАТУРА
Бандић 2004: Душан Бандић. Народна религија Срба у 100 појмова. Београд: Нолит.
Божовић 2005: Благоје Божовић. Живот и обичаји народни у Ибарском колашину. Зубин Поток: Стари Колашин.
Влаховић 1939: Митар С. Влаховић. „Неки погребни обичаји у Ибарском Колашину“. Браство, књ. XXX, 103–106.
Дебељковић 2010: Дена Дебељковић. Моје Косово. Прир. Владимир Бован. Косовска Митровица: Лестве, 21–65.
Дудић 1995: Никола Дудић. Стара гробља и надгробни белези у Србији. Београд: Републички завод за заштиту споменика културе: Просвета.
Дудић 2005: Никола Дудић. „Стара гробља и надгробни белези Косова и Метохије“. Лицеум, књ. 9, Живот у енклави. Ур. Биљана Сикимић. Крагујевац: Центар за научна истраживања САНУ и Универзитета Крагујевац, 243–262.
Зечевић 1982: Слободан Зечевић. Култ мртвих код Срба. Београд: „Вук Караџић“: Етнографски музеј.
Јевтић 2005: Ђорђе Јевтић. Етничким насиљем до статуса. Приштина: Народна и Универзитетска библиотека „Иво Андрић“.
Каниц 1989: Феликс Каниц. Србија: земља и становништво од римског доба до краја XIX века. Београд: Српска књижевна задруга.
Костић 1970: Петар Костић. „Обичај постављања застава на гроб“. Гласник Етнографског музеја у Београду, књ. 33, 9–28.
Марковић 2024: Марко Марковић. Градови Косова и Метохије 1878-1941. Грачаница: Архив Косова и Метохије.
Милићевић 1984: Милан Ђ. Милићевић. Живот Срба сељака. Београд: Просвета.
Нушић 1986: Бранислав Нушић. Косово. Опис земље и народа. Београд: Просвета.
Павловић 2003: Благоје Павловић. Насеља и миграције становништва општине Лепосавић. Лепосавић: Институт за српску културу – Приштина.
Павловић 2021: Александар Павловић. Свакодневица Срба у северној Косовској Митровици. Лепосавић: Институт за српску културу – Приштина.
Петровић 1998: Петар Ж. Петровић. „Крст“. Српски митолошки речник. Ур. Никола Пантелић. [Друго, допуњено издање.] Београд: Етнографски институт САНУ: Интерпринт, 264–271.
Петровић 2010: Петар Ж. Петровић. Рашка. Антропогеографска истраживања. Књ. II. Нови Пазар: Музеј „Рас“.
Рељић 2020: Митра Рељић. Српска гробља на Косову и Метохији: уништена споменичка и језичка баштина. Нови Сад: Матица српска.
Филиповић 1940: Миленко С. Филиповић. „Неки погребни обичаји у Ибарском Колашину“. Етнологија, год. I, св. 3, 178–179.
Hofbauer 2009: Hannes Hofbauer. Eksperiment Kosovo: Povratak kolonijalizma. Beograd: Albatros Plus.
Чајкановић 1994а: Веселин Чајкановић. Студије из српске религије и фолклора 1910-1924. Сабрана дела из српске религије и митологије, књ. 1. Прир. Војислав Ђурић. Београд: Српска књижевна задруга: Београдски издавачко-графички завод: Просвета: Партенон.
Чајкановић 1994б: Веселин Чајкановић. О врховном богу у старој српској религији. Сабрана дела из српске религије и митологије, књ. 3. Прир. Војислав Ђурић. Београд: Српска књижевна задруга: Београдски издавачко-графички завод: Просвета: Партенон.
Чајкановић 1994в: Веселин Чајкановић. Стара српска религија и митологија. Сабрана дела из српске религије и митологије, књ. 5. Прир. Војислав Ђурић. Београд: Српска књижевна задруга: Београдски издавачко-графички завод: Просвета: Партенон.
