EDUCATION: COLONIZATION OR THE PEDAGOGY OF SUBJUGATION

  • Милојица Шутовић University od Prishtina, Faculty of Philosophy
Keywords: education, colonization, global totalitarianism, time, progress.

Abstract


Education represents a crucial developmental resource for any society, encompassing both its potential and prosperity. It is also a determinant of its success, an agent of socialization, and a means for learning values.  It constitutes a key element of class structure and the stratification pyramid, and serves as an instrument for their maintenance. In order to maintain societal and state order, education plays a key role in institutionalizing value orientations, cementing cultural cohesion, and differentiating social roles, and frames occupations as vocations, responsibilities, obligations, and duties. Consequently, the most effective means of undermining a nation and its state is through the destruction of its educational and upbringing systems. This is achieved through mechanisms of control, surveillance, and repression, directing people towards advertisements, media, and social networks, marketing, and paternalism, all devoid of spirit, imagination, or spirituality. In this context, education within the globalized periphery has become an instrument of colonization and a tool of pedagogy aimed at subjugation and enslavement. It relegates individuals to metaphorical straitjackets, masked as neutral transitions, while enabling the rise of a volatile, gangster-style political capitalism with no alternatives. A system that values means over ends, utility over goods, earnings and profit over intellectual and human values, and relies increasingly on robots and artificial intelligence. In the near future, these technological advancements will displace many diploma-holders from the labor market. This is a new code and permit for inequality, the triumph of poverty, and the establishment of global totalitarianism, in which the classical form will become a mere swan song. This issue necessitates a reimagined discourse and a redefined understanding both theoretical and epistemological, as well as practical and educational. That is how all progress begins.

References

Berk 2024: Piter Berk. Globalna istorija neznanja. Beograd: Geopoetika.
Blavacka 2013: Helen Petrovna Blavacka. Tajna doktrina: sinteza nauke, religije i filozofije. Tom III Okultizam.
Beograd: Metaphysica.
Bok 2005: Derek Bok. Univerzitet na tržištu: komercijalizacija visokog školstva. Beograd: Clio.
Brahman 2019: Ruther Brahman. Besplatan novac za sve: 5 ideja koje će promeniti svet. Beograd: Dereta.
Burić 2024: Ivan Burić. Sociologija hrvatskog društva: procesi i strukture u suvremenom hrvatskom društvu.
Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.
Вебер 2021: Маријана Вебер. Макс Вебер: живот и дело. Подгорица: ЦИД.
Ђанети 2006: Едуардо Ђанети. Лажи од којих живимо: уметност самообнављања. Београд: Драганић.
Jaspers 2019: Karl Jaspers. Filozofska autobiografija. Beograd: Milstone.
Jaspers 2003: Karl Jaspers. Ideja univerziteta. Beograd: Plato.
Kanton 2009: Džejms Kanton. Ekstremna budućnost: najznačajnije tendencije koje će promeniti svet u narednih
pet, deset i dvadeset godina. Beograd: Clio.
Krstić 2024: Predrag Krstić. Kritika prosvetnog uma. Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Institut za
filozofiju i društvenu teoriju.
Kuljić 2021: Todor Kuljić. Priručnik antikapitalizma: protiv mišljenja kraja istorije. Zrenjanin: Gradska
narodna biblioteka.
Kundera 2024: Milan Kundera. Oteti zapad ili tragedija srednje Evrope. Beograd: Laguna.
Монтескје 2011: Шарл де Монтескје. О духу закона. Београд: Завод за уџбенике.
Монтењ 2013: Мишел де Монтење, Огледи. Књига прва. Београд: Српска књижевна задруга.
Niče 2020: Fridrih Niče. Šopenhauer kao vaspitač. Beograd: Hoplit.
Obradović 2017: Marija Obradović. Hronika tranzicijskog groblja: privatizacija društvenog kapitala u Srbiji
1989-2012. Beograd: Nova srpska politička misao.
Pilgrim 2024: Dejvid Pilgrim. Identitetske politike: gde smo skrenuli?. Beograd: Clio.
Plakrouz-Lindzi 2022: Helen Plakrouz i Džejms Lindzi. Cinične kritičke teorije. Smederevo: Heliks.
Parsons 2009: Talkot Parsons. Društveni sistem i drugi ogledi. Sremski Karlovci. Novi Sad: Izdavačka
knjižarnica Zorana Stojanovića.
Рајс 2013: Арчибалд Рајс. Чујте Срби! Чувајте себе. Београд: Нин.
Рандуелес 2023: Сесер Рандуелес. Социофобија: политичка промена у ери дигиталне утопије. Лозница:
Карпос.
Сиоран 2018: Емили Сиоран. О незгоди званој рођење. Лозница: Карпос.
Sokal-Brikmon 2018: Alan Sokal i Žan Brikmon. Intelektualni šarlatani. Beograd: Dereta.
Sorokin 2002: Pitirim Sorokin. Društvena i kulturna dinamika. Beograd: Službeni list SRJ; Podgorica: CID.
Стенгерс 2022: Изабел Стенгерс. Науке и моћи: демократија наспрам технонауке. Лозница: Карпос.
Tesla 2018: Moji izumi: autobiografija. Novi Sad: Akademska knjiga.
Filips 2021: Peter Filips. Divovi: globalna elita vlasti. Beograd: Clio.
Filips 2019: Tom Filips. Ljudski rod: kako smo sje*ali sve što smo mogli. Beograd: Laguna.
Freire 2000: Paulo Freire. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.
Hikel 2024: Džejson Hikel. Manje je više. Beograd: Clio.
Чубриловић 2022: Васа Чубриловић. Сећања. Београд: M Vukotić.
Šopenhauer 2002: Brevijar. Nova Pazova: Bonart.
Шутовић 2024: Милојица М. Шутовић. Идеологија и наличје модерне науке. Социолошки преглед, LVIII
(3), 462-480.
Шутовић 2013: Милојица М. Шутовић. Политика заточеника. Београд: Чигоја штампа; Косовска
Митровица: Филозофски факултет.
Шутовић 2009: Милојица М. Шутовић. Вредност и насиље. Београд: Чигоја штампа; Косовска
Митровица: Филозофски факултет.
Published
2025/08/21
Section
Članci