IMPLEMENTACIJA KORALA NA PRIMERU ZBIRKE LEIPZIG CHORALES BWV 651-668 J. S. BAHA

  • Данијела Стојановић Univerzitet u Nišu, Fakultet umetnosti
  • Наташа Нагорни Петров Универзитет у Нишу, Факултет уметности
Ključne reči: koral, preludijum, Leipzig Chorales, ornamentisani koral, kantus firmus tehnika, imitacija, fugalni pristup.

Sažetak


Zbirka Leipzig Chorales sadrži 18 koralnih preludijuma, namenjenih za izvođenje na orguljama. U njima Bah implementira jednoglasne korale kroz razne tehnike obrade u kojima se kombinuje melodija korala sa složenim harmonskim, polifonim i fugiranim tretmanima. Najzastupljeniji vid obrade je implementacija koralne melodije, vrlo često u sopranu, kao osnova i glavni tematski element, dok ostali glasovi pružaju harmonsku podršku. U nekim preludijumima tema korala se ornamentiše uz pomoć raznih trilera, arpeđa i druge ukrase kako bi se obogatila osnovna melodija. Posebnu pažnju privlače preludijumi u kojima je zastupljen fugalni pristup obrade korala, gde Bah koristi princip fuge kao način razvijanja teme, a osnovna melodija korala javlja se u različitim glasovima. Ne manje značajan je i sam kontrapunktski pristup kroz konktrapunktske linije u svim glasovima, koje međusobno ritmički i melodijski kontrastiraju. Harmonske promene su vrlo sofisticirane i sadrže česte promene tonaliteta što doprinosi dubljoj emocionalnoj ekspresivnosti. Ne treba zanemariti ni teološku funkciju zbirke Leipzig Chorales, gde svaka kompozicija odgovara tekstu korala, čime se primenom polifonih i harmonskih tehnika podstiče duboka refleksija i meditacija o teološkim temama koje se obrađuju.

               Ovaj rad sadrži analizu svih 18 koralnih preludijuma, koja je zasnovana na tipologiji obrade koralne melodije, komparativnoj analizi (sličnosti i razlike) i numeričkoj simbolici prezimena BACH u zbirci Leipzig Chorales.

Reference

LITERATURA

Andreis 1975: Andreis, Josip. Povijest glazbe, knj. I. Zagreb: Liber mladost.

Crnjanski 2024: Crnjanski, Nataša. Analiza muzičkog dela 1. Novi Sad: Akademija umetnosti u Novom Sadu.

Cooke 1964: Cooke Deryck. The Language of Music. London: Oxford University Press.

Cook 1987: Cook, Nicholas. A guide to musical analysis. London and Melbourne, J. M. Dent & Sons Ltd.

Despić 1975: Despić, Dejan. Oblici barokne i instrumentalne polifonije. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu.

Drobni i Ristić 2003: Drobni, Ivana i Ristić, Tatjana. Bahovi korali. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Eggebrecht 2005: Eggebrecht, Hans Heinrich. Bahovo umijeće fuge – Pojava i tumačenje. Zagreb: Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara.

Hercigonja 1971: Hercigonja, Nikola. Bach, Johann Sebastian, u: Kovačević Krešimir (ur.), Muzička enciklopedija, kniga I, Zagreb: JLZ.

Vidaković 1974: Vidaković, Albe. Koral, u: Kovačević Krešimir (ur.), Muzička enciklopedija, II. Zagreb: JLZ.

Leahy 2002: Leahy Anne Marie. Text-music Relationschip in the Leipzig Chorales of Johann Sebastian Bach. Diss. Utrecht.

Losness 2003: Losness Erinn. Johann Sebastian Bach and the Lutheranm Chorale, Prized Writing 2002-2003, University of California, 47-60.

Prout 1892: Prout, Ebenezer. Fugal Analisys. London: Augener LTD Music Printers.

Stinson 2002: Stinson Russel. J. S. Bach`s Greate eighteen organ chorales. New York: Oxford Univerity Press.

Stojanović 2017: Stojanović Kutlača, Svetlana. Simbolika Bahovog dela Umetnost fuge, Zbornik radova Akademije umetnosti u Novom Sadu br.5 (str. 142-159)

Williams 2007: Williams, Peter. J.S.BACH A Life in Music. Edinburgh: Camridge University Press.

Williams 2003: Williams, Peter. The Organ Music of J.S.Bach. Edinburgh: Cambridge University Press.
https://books.google.rs/books?id=3SfzUEWrDR0C&printsec=frontcover&redir_esc=y&hl=sr&pli=1&authuser=1#v=onepage&q&f=false (pristupljeno 30.03.2025)

Wolff 2013: Wolff, Cristoph. JOHAN SEBASTIAN BACH the Learned Musician. New York- London: W.W.Norton & Company LTD.

Yearsley 2002: Yearsley, David. Bach and the Meanings of Counterpoint. Edinburgh: Cambridge University Press.

Živković 1989: Živković, Mirjana. Koral Johana Sebastijana Baha. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.

Leahy 2011: Leahy, Anne.J. S. Bach`s „Leipzig“ Chorale Preludes: Music, Text, Theology, Contextual Bach Studies, No 3. Toronto: The Scarecrow Press. INC.
https://books.google.rs/books?hl=sr&lr=&id=qJTSosFmynMC&oi=fnd&pg=PR5&dq=The+Role+of+the+Chorale+in+Bach%27s+Leipzig+Period%22+&ots=DC4sWf8lLZ&sig=lm_egNEExhy4Sh3eo5tWLzjWN8k&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false (pristupljeno 01.04.2025)
Objavljeno
2025/08/18
Rubrika
Članci